Wanneer ben je goed genoeg? - Kies wie je Bent

Wanneer ben je goed genoeg?

door | jun 3, 2020 | 8 reacties

Vind jij jezelf niet goed genoeg? Heb je altijd kritiek op jezelf?

En wat vind je dan dat er beter moet?

Niet goed genoeg

Herken je dat? Een stem van binnen die altijd kritiek heeft. Je doet keihard je best en je doet het nooit goed genoeg. Je beoordeelt je acties en je voelt afschuw, schaamte of teleurstelling.

Je neemt je voor om het beter te doen. Je maakt plannen, je volgt cursussen of je gaat naar een psycholoog. Je doet er alles aan om niet meer te falen. Maar wat je ook doet, het is nooit goed genoeg. Die innerlijke stem laat je niet met rust.

Het maakt je onzeker. Waarom kunnen anderen het wel en schiet jij altijd tekort? Het is om gek van te worden. Je bent vermoeid en gespannen. Je kunt steeds minder aan en dit bevestigt dat je het niet goed genoeg doet.

Vergelijken met de ander

Maar wat is dan goed genoeg? Weet je wel wat je precies zoekt? Heb je een beeld van hoe je vindt dat je moet zijn? Of baseer jij je oordeel over jezelf in vergelijking met iemand, waarvan je denkt dat die hoger staat dan jij?

Het is menselijk je te vergelijken met een ander. En als jij kritisch bent of vanuit je jeugd weinig zelfvertrouwen hebt meegekregen vertelt je ego jou dat jij niet goed genoeg bent. Het grootste probleem is dat je dit gelooft én ernaar handelt.

Mijn beperkende overtuiging

Ik geloofde dat ik niet goed genoeg was in Aikido. Ik handelde ernaar door keihard te trainen. Ik trainde vijf keer per week. Ik deed alle intensive Aikido trainingen mee in binnen- en buitenland. Ik wilde net zo goed worden als mijn leraar en zonder angst hoge vallen maken en soepel bewegen.

Maar dat kon ik niet. Met twee kapotte heupen liep ik lichamelijk en mentaal voortdurend tegen mijn beperkingen aan. Jarenlang ging ik na elke les huilend naar huis. Waarom stopte ik dan niet?

Ik stopte niet, omdat ik iets gezien had. Ik heb onbewust gevoeld dat er ergens in Aikido een bevrijding zit en ik moest en ik zou het vinden. Het heeft jaren geduurd voordat ik door had dat de bevrijding niet zit in de vergelijking met de ander.

Nieuw kijken naar mezelf

Hier kwam ik achter na mijn heupoperatie. Toen ik na zes maanden weer mocht meetrainen, mocht ik niet vallen. Al mijn ideeën over hoge vallen en goed worden moest ik loslaten. Ik moest trainen op een manier die niemand deed en mijn lichaam herontdekken.

Van deze training leerde ik het meest. Want ik was onzeker en ervan overtuigd dat niemand met me wilde trainen. Bovendien was ik doodsbang om te bewegen. Ga maar eens rollen met een volledige heupprothese.

In plaats van te kijken naar de ander, richtte ik toen mijn blik naar binnen. Ik vergrootte stap voor stap mijn sensitiviteit en energie, ontwikkelde een nieuw vertrouwen in mijn lichaam en ik vond harmonie in de samenwerking met mijn trainingspartner. Mijn bevrijding zit in de waardering van mijzelf en de ontdekking dat ik al goed genoeg ben.

Je bent al goed genoeg

Wanneer ben jij goed genoeg? Wanneer kun jij ophouden jezelf te bekritiseren? Wat heb jij nodig om jezelf te waarderen?

Ik vertel je maar alvast dat het niet nodig is om een antwoord op deze vragen te zoeken. Je bent al goed genoeg. Je bent mens en daarmee een mooi, fantastisch en waardevol levend wezen. Als je naar jezelf kijkt zonder je ego zie je iets prachtigs.

Wie je feitelijk bent

Je ziet dan wie je feitelijk bent. Je bestaat uit miljoenen cellen die ingenieus aangestuurd worden door honderden hormonen. Je hart klopt, je nieren houden je bloed schoon en je haar groeit. Al deze handelingen gebeuren onbewust en jij hebt er geen zeggenschap over. En ze gebeuren perfect. Jouw kloppend hart vraagt zich nooit af of het goed genoeg is. Het klopt en dat is genoeg. En als jij bijvoorbeeld gaat sporten gaat je hart harder kloppen omdat je dat nodig hebt. Zo perfect is het. Net als jij.

Vier tips

Toch levert het deel in jou dat wel bewust is voortdurend kritiek. Ik heb daarom een aantal tips voor je.

  1. Neem afscheid van de beperkende overtuiging dat het nooit goed genoeg is. Kies daarvoor in de plaats ondersteunende en helpende gedachten. Kijk regelmatig in een spiegel en zeg dat je goed bent, dat je van jezelf houdt en dat je het waard bent.
  2. Stop jezelf te vergelijken met anderen. Je doet hiermee jezelf en de ander tekort. Het is simpelweg niet eerlijk. Dus al is die Aikidoleraar beter in Aikido, hij is niet beter dan jij.
  3. Ga naar binnen. Doe innerlijk werk. Mediteer, neem je rust, zorg voor jezelf, luister naar inspirerende en positieve podcasts en eet gezond. Het is de basis om je goed te voelen. Sla deze tip nooit over.
  4. Leer hoe jij je geest kunt kalmeren.

Kalmeer je geest

Een kalme geest wordt niet geplaagd door de vraag of het allemaal wel goed genoeg is. Juist in je onrust, wanneer je jezelf voorbij loopt en als je vermoeid bent komt je twijfel omhoog. Dan lig je nachten lang te piekeren en herhaal je de vraag of je wel goed genoeg bent.

Doe daarom mee met het webinar Kalmeer je Geest en ontdek zeven meditatieve tips om je geest te . Het webinar duurt een uur en is kosteloos.

Meld je direct aan.

Uiteraard behandel ik jouw persoonlijke gegevens vertrouwelijk.
Ik verwijs je hiervoor naar de Privacy Verklaring.

8 Reacties

  1. Patricia

    Mooi verhaal weer en herkenbaar, zodra er in je jeugd een zaadje geplant is dan is het lastig om jezelf goed genoeg te voelen maar door te doen wat jij leuk vindt dan voelt en wordt het vanzelf goed genoeg. Bedankt voor deze mooie tekst om over na te denken

    Antwoord
    • Kit de Haan

      Vanzelf wordt het niet goed genoeg. Het is van belang dat je bewust de keus maakt anders te denken. Te verwerken wat je te verwerken moet, de groef van niet genoeg zijn leren herkennen en bewust de keus maken hier niet meer in te stappen. Als je dit doet dán gaan er dingen veranderen. Definitief.

      Antwoord
  2. Simona v leeuwen

    Kit bedankt voor de mooie blog en fijn dat ik weer even met mijn neus op de feiten gedrukt ben. Soms is er een klein stemmetje die toch aan je wijs maakt dat je niet goed genoeg bent. Door je tips weet ik nu wat ik moet doen om dit tij te keren. Vooral je meditatie tips zijn zeer behulpzaam.
    Liefs Simona

    Antwoord
    • Kit de Haan

      Graag gedaan Simona! Fijn dat je weet wat je moet doen om te werken aan een kalme geest. Blijf dit voortdurend herhalen.

      Antwoord
  3. Savannah

    Zeer herkenbaar Kit. Zowel het verhaal als de tips. Die laatste tip is de grote uitdaging op dit moment. Ik zie dat je morgen weer een kalmeer je geest webinar geeft. Ik ga me opgeven!

    Antwoord
    • Kit de Haan

      Een kalme geest is heel fijn kan ik je vertellen. Het dient echt de moeite om daar tijd, geld en energie in te steken.

      Antwoord
  4. hilda

    Een menselijk verhaal, een herkenbaar verhaal Kit!

    Antwoord
    • Kit de Haan

      Bedankt voor je reactie Hilda. Fijn dat je het herkend. Ik hoop dat het behulpzaam voor je is.

      Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *