Hoe stem je af op je klanten?

door | mrt 25, 2021 | 4 reacties

Willen je klanten het helemaal anders dan jij het voorstelt? Pas jij je aan aan je klanten? Verlaag jij je prijs om je klanten tevreden te houden?

Dan ben je bang om je klanten te verliezen. Je ziet het geld, waar je stiekem al op hoopte, in rook opgaan. Dat wil je niet, dus je gaat schuiven en veranderen om je klanten te verleiden toch ja te zeggen.

Aanpassen aan je klanten

Misschien lukt het je om zulke klanten voor je te winnen en kopen ze een afgeslankte versie van je dienst. Maar daarbij zijn je klanten niet gebaat. En jijzelf al helemaal niet. Je klanten hebben namelijk hulp nodig en vanuit jouw expertise weet jij precies welke hulp. De afgeslankte versie van je dienst biedt onvoldoende om hun problemen op te lossen. Daarnaast brengt het de kwaliteit waar jij voor staat in gevaar.

Jij bent er ook niet bij gebaat omdat deze actie geldgestuurd is. Geldgestuurd betekent dat je verlangen naar geld groter is dan de waarde die je biedt. Je wilt geld verdienen en dat maak je belangrijker dan wat je klanten nodig hebben. Geldgestuurd denken is denken in een tekort. Let wel: dit gebeurt grotendeels onbewust.

Wat is afstemmen?

Echt afstemmen op je klanten betekent dat je blijft staan voor jouw dienstverlening en voor jouw kwaliteit. En dat je daar een goede prijs voor vraagt. Als jij innerlijk stabiel en kalm bent vanbinnen is dat eenvoudig.

Als je klanten dat niet willen, is het een leerzaam onderwerp van gesprek. Want hoe komt het dat je klanten het niet willen? Tegen welke beperkende overtuiging lopen zij dan zelf aan? De afwijzing van je klanten gaat niet over jou, maar over henzelf. Vervolgens projecteren je klanten hun beperkende overtuiging op jou. Het is zowel voor jou als voor je klanten belangrijk dat je daarin niet meegaat. Juist doordat jij blijft staan, wordt de beperkende overtuiging van je klanten zichtbaar en kun je het erover hebben.

Het is van belang dat jij stevig blijft staan in dit proces. Want als jij getriggerd wordt in je eigen beperkende overtuigingen van ‘niet goed genoeg zijn’ of als je bang bent klanten te verliezen, laat jij je eigen waarde los. Je reageert dan op je eigen angsten en dat is nooit in het belang van een klant.

Het proces van afstemmen op je klanten begint dus bij jou. Jij moet allereerst afstemmen op jezelf. Want het gaat er niet om of je online dezelfde kwaliteit levert als offline. Het gaat ook niet over de opleidingen die je hebt gevolgd. Afstemmen gaat over iets anders en het is de moeite waard om dat te onderzoeken voor jezelf.

Awase

In Aikido noemen ze afstemmen op je partner awase. Dan beweeg je mee met de energie van je tegenstander, zodat jij de regie hebt over de situatie. Dat betekent dat jij je partner tot in detail moet lezen om te weten waar hij is met zijn aandacht, zijn ademhaling en zijn snelheid van aanvallen. Als iemand je aanvalt met honderd kilometer per uur en jij beweegt met twintig kilometer per uur, dan walst hij over je heen. Afstemmen wil zeggen dat je ziet dat de ander honderd kilometer per uur gaat en in jouw beweging ga je dan ook honderd kilometer per uur. Dan kun je samen één worden en heb jij de regie. Maar dat kan alleen als je in awase bent, anders zit je ernaast.

Wil jij afstemmen op je klant?  

Als jij wilt afstemmen op je klanten, begin dan met afstemmen op jezelf: gooi al het denken in tekort overboord. Laat de overtuiging los dat je niet goed genoeg bent, dat je online slechter bent, dat anderen beter zijn of dat je te weinig opleiding hebt. Het gaat erom dat je afstemt op de essentie die jij bent als mens. Je bent van nature vervulling en er is geen enkel tekort in jou. Vertrouw en sta voor je kennis en je ervaring.

Afstemmen op je klanten betekent dat je in je klanten ziet wat je in jezelf ziet. Je klanten hebben ook van nature een essentie waarin ze vervulling zijn, net als jij. Je klanten zitten echter vast in hun tekort en zoeken naar oplossingen om dat tekort zo snel mogelijk op te lossen. Dat uit zich in negatief gedrag, ziektes, geldproblemen en lijden aan het leven.

Twee afstemmingsproblemen

Je kunt twee afstemmingsproblemen hebben:

Je stemt niet op jezelf af

Je laat je in contact met je klanten leiden door je eigen tekort of je beperkende overtuigingen. Je voelt je onzeker en je past je snel aan aan wat klanten van je willen.

Je ziet onbewust je klanten als tekort

Als klanten zich anders gedragen dan je verwacht en je voelt irritatie, boosheid, onzekerheid of verlangen naar geld, dan zie je een tekort in je klanten.

Terug naar het awase van Aikido. Afstemmen betekent dus dat jij vanuit jouw vervulling afstemt op de vervulling van je klanten. Dat is precies de reden waarom je klanten bij jou komen en jou zo ongelooflijk hard nodig hebben. Het is hun onbewuste vraag naar vervulling – jij bent daar al. Door jouw gedrag en door wie jij bent, kun je hen aanspreken op iets wat zij al van nature in zich hebben, maar waarvan ze zich nog onbewust zijn. Dat is echt afstemmen.

Gratis Kalmte Sessie

Begin dus bij jezelf om voor je klanten van grote waarde te kunnen zijn. Als jij afgestemd bent op jezelf, heb je een kalme geest. Je ontwikkelt een kalme geest door bewustwording, zelfonderzoek, inzicht, meditatie en stilte.

Ik kan me voorstellen dat dit blogartikel je wakker schudt en allerlei vragen bij je oproept. Ik help je er graag bij. Daarom plan ik regelmatig een Kalmte Sessie waarin ik plek heb voor tien ondernemers.

Meld je hieronder aan voor de Kalmte Sessie van 7 april van 10.00 tot 12.00 . Ik kijk ernaar uit je te ontmoeten.

Uiteraard behandel ik jouw persoonlijke gegevens vertrouwelijk.
Ik verwijs je hiervoor naar de Privacy Verklaring.

4 Reacties

  1. Manita Lemmens

    Een mooie parallel die je trekt, Kit. En heel herkenbaar in mijn eigen praktijk als ondernemer. Ik merk in mijn contact met klanten heel goed of ik afgestemd ben of niet. Als ik afgestemd ben, stroomt het, heeft het gesprek waarde voor ons allebei. Anders voelt het als hard werken en is het gesprek minder waardevol. De metafoor van awase ga ik gebruiken om me hier zelf aan te herinneren!

    Antwoord
    • Kit de Haan

      Dankjewel Manta! Afstemmen geeft inderdaad een bijzonder eenheidsgevoel en daar geef je een mooi voorbeeld van!

      Antwoord
  2. Savannah Engelenberg

    Wat een prachtige, krachtige blog Kit. Hij staat als een huis! Dank je wel voor deze belangrijke reminder. Krachtgroet, Savannah

    Antwoord
  3. Marielle

    Ja mooi Kit. Eerst jezelf zien, vol en vervuld.

    Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *