Hoe ben je dienstbaar aan je doelgroep? 3 tips

door | jan 6, 2021 | 0 Reacties

“Wie wil je helpen?” vroeg mijn coach.

“Iedereen,” antwoordde ik.

“O, je bedoelt niemand,” zei ze glimlachend.

Iedereen

Je wilt er zijn voor iedereen die hulp nodig heeft. Jouw kennis en ervaring stel je beschikbaar voor iedereen die dat nodig heeft. Je werkt hard om klanten te vinden, maar je loopt vast: je vindt geen klanten, je zichtbaarheid komt moeilijk van de grond en je bent een van de zovelen in jouw branche.

Het is frustrerend dat je geen resultaat haalt. Het voelt verwarrend dat het niet werkt als je je openstelt voor iedereen. Het lijkt of je mensen uit moet sluiten als je een duidelijke doelgroep kiest.

Natuurvoeding

Maar je sluit niemand uit als je kiest. Stel dat je een natuurvoeding wilt kopen en je vindt een winkel die specifiek adverteert met natuurvoeding. De doelgroep bestaat uit klanten die voor natuurvoeding kiezen. De winkel trekt je meer aan dan een gewone supermarkt, omdat die specifiek is. Alsof de winkel er speciaal voor jou is. Maar de natuurvoedingswinkel sluit niemand uit – ook mensen die niets met natuurvoeding hebben kunnen hier een pond uien kopen.

Mensen als doelgroep

Hoe kies je een doelgroep als je met mensen werkt? Het antwoord is eenvoudig: kijk naar jezelf. Je doelgroep, dat ben jij. Je kent je doelgroep zo goed als jij jezelf goed kent. Wie ben jij? Hoe oud ben je? Waar liep jij tegenaan in je leven? Uit wat voor een gezin kom je? Waar woon je en hoe ziet je gezin eruit? Wat was behulpzaam voor jou in jouw proces? Wat bied je precies aan?

Aikido

Je eigen proces maakt je een kei in je vak. Ik heb bijvoorbeeld jarenlang Aikido beoefend en Aikido is technisch gezien een moeilijke martial art om te leren. Ik heb Aikido geleerd door les te geven. Je kunt alleen doorgeven wat je zelf beheerst en wat je zelf geoefend hebt. Daarom is jouw proces het meest leerzame voor je klant. Je kent je klant als jij jezelf goed kent en handen en voeten kunt geven aan jouw proces. Want dan weet je precies wat je klanten nodig hebben en welke diensten je moet ontwikkelen om hen behulpzaam te zijn.

Handen en voeten

Handen en voeten geven aan wie je bent, is meer dan alleen de kennis die je hebt over jezelf. Je hebt bijvoorbeeld kennis over gedrag, persoonlijke ontwikkeling, gezondheid of spiritualiteit. Maar je wordt pas aantrekkelijk en specifiek voor je doelgroep als je uitdraagt dat je een expert bent op bijvoorbeeld het gebied van piekeren of omega 3-voeding.

Voel jij je echter onzeker over jezelf? Dan is het moeilijk om specifiek te zijn. Je knokt tegen je beperkende gedachten of je wel goed genoeg bent en je twijfelt aan je expertstatus. Uit onzekerheid richt je je daarom maar op iedereen in de hoop dat er iemand reageert.

Herken je dat?

Je weet goed wat je te bieden hebt, je hebt talloze opleidingen achter de rug en toch voel jij je onzeker en heb je de neiging om jezelf te vergelijken met anderen. Onbewust zoek je de oplossing in je hoofd en het maakt de twijfel alleen maar groter.

Ik nodig je uit om te zien wie je echt bent en de oplossing te léven, in plaats te bedenken. Dat betekent dat je niet meer denkt, maar doet. Doen is letterlijk handen en voeten geven aan wie je bent. Het echte antwoord is leven vanuit je essentie in dienstbaarheid voor je klant. Daarmee kom je uit de reactie.

Hoe leef je vanuit je essentie? 3 tips

1.      Van algemeen naar specifiek

Blijf in je communicatie naar je klant zo dicht mogelijk bij jezelf. Denk aan jezelf als je een dienst aanbiedt. Waar liep jij tegen aan en wat was voor jou de oplossing? Welke bejegening werkte het best? Schrijf dit zo specifiek mogelijk op.

2.      Van onzekerheid naar kalmte

Werk aan zekerheid in jezelf. De allergrootste zekerheid in jezelf bevindt zich in kalmte. Kalmte is de essentie van wie je bent. Je komt in kalmte door meditatie en door de beperkende overtuigingen over jezelf te doorzien en los te laten. In zekerheid zie jij jezelf en wie je echt bent.

3.      Ontdek je roeping

Je bent je bedrijf gestart vanuit de idee anderen te helpen. Dat idee zit in je hoofd. Ga op zoek naar wat je werkelijk drijft en wat jou voeding geeft. Dit ligt namelijk dicht bij je essentie en maakt jou en je bedrijf helemaal van jou.

Ondernemen vanuit kalmte

Ondernemen vanuit kalmte is een bijzondere ervaring. Je trekt eenvoudig een continue stroom van klanten aan. Je hebt leuke en goed betalende klanten. Je onzekerheid heeft plaatsgemaakt voor vertrouwen, verdieping en zingeving, dat zowel in je onderneming als in je privéleven zijn vruchten afwerpt.

Kalmte ontwikkel je door jezelf te zien. Ik heb daarom een programma voor je gemaakt waarmee jij jezelf kunt zien en daardoor je doelgroep kiest. Wil jij definitief afscheid nemen van twijfel en onzekerheid en leren ondernemen vanuit je roeping en kalmte? Ik help je daar graag bij. Meld je aan voor de gratis Kalmte Sessie. Ik bied deze sessie één keer per week aan en ik heb plek voor tien ondernemers.

Uiteraard behandel ik jouw persoonlijke gegevens vertrouwelijk.
Ik verwijs je hiervoor naar de Privacy Verklaring.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *