“De ruzie was echt moeilijk, mijn vriend ging meteen weg, Ik wilde hem zo graag bij me houden, maar dat lukte niet. Ik wist niet wat ik moest doen, ik word er gek van,” zegt een klant. De opwinding raast door haar heen. Haar gezicht staat gespannen en ze ratelt achter elkaar door. Tot in detail vertelt ze minutenlang waar ze tegenaan loopt met haar vriend.

Impact

Het heeft een grote impact als je ruzie hebt met je vriend, een vriendin die tegen je liegt of problemen op je werk. Dan is het begrijpelijk dat je daarover wilt praten. Je verhaal wil doen.

Iemand die luistert

De situatie is verwarrend en er gaat een scala van emoties door je heen. Woede, frustratie, verdriet en ongeloof. Omgaan met deze emoties is een klus op zich. Dan is het fijn als er iemand is die bereid is naar je te luisteren.

Herhalen

Maar wat nou als dezelfde situatie zich voortdurend herhaalt en je iedere keer opnieuw van slag raakt? Je kent de problematiek van binnen en van buiten. Je hebt er uren over gepraat. Je weet wie waar verantwoordelijk voor is. Als je beste vriendin blijft liegen is het de vraag of het wel zo’n goede vriendin is en of het geen tijd is om daar afscheid van te nemen. Als je dit niet doet en je blijft gekwetst en verbaasd reageren op haar leugens, dan gaat er iets niet goed. Dan moet je iets anders doen.

Waarom een verhaal vasthouden?

Welke beweegredenen heb je om vast te houden aan je verhaal?

  1. Het is een manier vorm te geven aan je emoties

Vertellen van je ongenoegen helpt om je emoties vorm te geven. Denk je. Praten óver de situatie helpt echter niet. Als je het tijdens het praten contact kunt maken met je gevoelens en deze daadwerkelijk kunt voelen is het anders. Voelen is in het hier en nu en dan kun je eruit komen.

  1. Je mind blijft herhalen.

Denken en praten is het voortdurend herhalen van dezelfde gedachten. Herhalen van een situatie die al geweest is of die nog moet komen. Het helpt voor geen millimeter en toch doe je het. Daar kun je ook niet één, twee, drie mee stoppen.

  1. Aandacht

Het is ook een manier om aandacht te vragen. Zowel positief als negatief. Als je gezeik gewend ben, zijn problemen gespreksonderwerpen. Het helpt om in contact te zijn met een ander. Dat is niet negatief. Het kan misschien anders, maar het helpt je met een ander doel: contact maken en jezelf zien ten opzichte van je problemen. Want wie ben je als je geen problemen hebt?

Het is negatief als het een manier van aandacht vragen is, waarin je de problemen gebruikt om mensen voor je te winnen of om lekker te zwelgen in toestanden. Dat is voor niemand gezond en helemaal niet voor jezelf.

  1. Je wilt gelijk hebben

Je vindt dat je gelijk hebt. Dat heb je waarschijnlijk ook. Je voelt je niet voor niets miskend. Het raakt je diep, dus het is echt en dat geeft je het recht om je ongenoegen van de daken te schreeuwen. Doe dit alleen als het helpt.

Ik heb uren rondgefietst en de longen uit mijn lijf geschreeuwd. Heerlijk, dat lucht enorm op. Maar dat is niet wat ik hier bedoel. Ik bedoel gelijk hebben om het gelijk hebben. Pas loslaten als je gelijk krijgt.

Hiermee ben je afhankelijk geworden van de ander en van het probleem. Want wat doe je als de ander je geen gelijk geeft? Blijf je dan mokken? Want dat is het begin van verbittering. Het probleem is dan een gif waarmee je je leven voedt.

  1. Verantwoordelijkheid

Elk probleem kent twee kanten. Zodra je verantwoordelijkheid neemt voor jouw aandeel ben je er al voor de helft uit. Zolang je wijst naar de ander, leg je honderd procent verantwoordelijkheid bij de ander. Hierdoor blijf je herhalen, omdat het niet wordt opgelost. En een probleem blijft zich herhalen totdat het wordt opgelost.

  1. Niet kiezen

Problemen oplossen vragen om een krachtige keus. Zeg tegen jezelf dat je er nu mee stopt. Dat je het anders wil. Een ezel blijft zich aan dezelfde steen stoten, omdat hij er niet voor kiest om óm de steen heen te lopen. De oplossing is dichterbij dan je denkt. Kies ervoor om je probleem niet te herhalen, maar iets anders te doen.

  1. Loslaten is veel enger

Als je niet zonder je problemen kunt, is loslaten eng. Dat komt omdat je ik hebt gezegd tegen je problemen. Onbewust. Je bent je problemen geworden. Soms het is makkelijker je problemen vast te houden, omdat ze je helpen vorm te geven aan wie je bent. Maar dat is niet waar. Jouw identiteit staat los van je problemen.

Jouw keus

Ik onderbrak mijn klant in haar verhaal en ik gaf aan dat ze al twintig minuten haar verhaal aan het doen is. “Is dit wat je wil? Wil je je verhaal doen of wil je geholpen worden?” vroeg ik haar. “De keus is aan jou.”

Als ze ervoor kiest haar verhaal te doen, ook prima. Dan is de tijd nog niet rijp om eruit te stappen. Ik ken haar verhaal door en door. Zij inmiddels ook. Dan neemt ze het moedige besluit en vraagt om geholpen te worden. Ze stopt met haar verhaal.

Open jezelf voor de oplossing

Doe wat zij deed en open jezelf voor de oplossing. Je leeft in een verhaal. Je leven is een verhaal. Je geschiedenis, je achtergrond, je opleidingen, je werkervaringen, je vrienden en je toekomstwensen zijn allemaal een verhaal. Een mooi verhaal als je mooie ervaringen hebt. Een nachtmerrie als het vol zit met pijn, mishandeling, misbruik, verwaarlozing, verslaving of afwijzingen.

Stop je nachtmerrie

Niemand wil een nachtmerrie herhalen. De oplossing is zien, voelen en er handen en voeten aan geven, omdat je meer bent dan je verhaal. Van je nulde tot je derde adem je, eet je, poep je en slaap je. Zonder verhaal. Want je kon geen ik zeggen. En toch was je er.

Hoe bevrijdend zou het zijn als je terug kan naar die staat van Zijn? Je leeft, eet, poept en slaapt. Met een verhaal, want je kunt niet zonder verhaal leven. Maar weet tegelijk dat je je verhaal niet bént.

Ik verzeker je, dat je leven hierdoor makkelijker wordt. Je neemt je problemen minder serieus, lost ze sneller op en je houdt je er niet onnodig aan vast. Je geniet van het leven en je weet dat problemen erbij horen, maar dat je ze niet bent. 

Gratis Kies wie je Bent sessie

Wil je leren hoe dit voor jou kan werken? Wil je leren je problemen volledig te erkennen én hoe je eruit kunt komen? Wil je ont-dekken wie je bent zonder al je problemen?

Boek dan nu direct een sessie Kies wie je Bent in mijn agenda.