Wat vertel jij jezelf? 10 tips - Kies wie je Bent

Wat vertel jij jezelf? 10 tips

door | mei 26, 2020 | 6 reacties

Hoe praat jij tegen jezelf? Ben je kritisch of liefdevol naar jezelf? Heb jij helpende of saboterende gedachten?

Praten in jezelf

Je praat in jezelf. Je voert hele gesprekken. Soms hardop, maar ook zachtjes en in stilte. Ben jij je bewust van de taal die jij naar jezelf gebruikt?

Saboterende gedachten

“Ik kan het niet, ik trek het niet, dit gaat fout, stomme trut die je bent.” Dit zijn saboterende gedachten naar jezelf. Ze trekken je naar beneden en je voelt je rot.

Kindertijd

Deze gedachten zijn ontstaan in je kindertijd en je hebt ze gehoord van anderen. Toen klopten die gedachten. Want een kind kan niet volwassen problemen oplossen, een kind trekt dat niet en dan gaat het dus ook fout.

Maar een stomme trut ben je nog nooit geweest. Dit heb je misschien in je kindertijd gehoord van mensen die met zichzelf in de knoop zaten en hun onvrede over jou uitstortten.

Label

Deze gevoelens en gedachten uit je kindertijd zijn beladen. Je hebt er door de tijd heen een label op geplakt. Net zoals je een tafel een tafel noemt en een auto een auto. Dit is aangeleerd en helpt je vorm te geven aan de werkelijkheid waarin je leeft.

Dus je plakt ook labels op je gevoelens om die te kunnen duiden. Dat kunnen onbewust saboterende labels zijn die je gedachten over die gevoelens bepalen. Vooral gevoelens waar je niet mee kunt omgaan of die je moeilijk vindt.

Automatisch

De automatisch aangeleerde reactie op angst wordt dan: “Ik kan het niet, ik trek dit niet, het gaat fout.”

Hoe meer je deze gedachte herhaalt, hoe groter de kans dat je ook daadwerkelijk ervaart dat je het niet kunt, dat je het niet trekt en dat het fout gaat.

Het saboterende verhaal in jou wint en je bevestigt het label door opnieuw te denken: “Zie je nou wel, dat zei ik toch al, ik kan het niet.”

Nieuwe keuze

Je herhaalt oude saboterende gedachten die jou niet helpen. Je komt hier alleen uit door bewust en resoluut een nieuwe keuze te maken.

De nieuwe keuze is dat je op geen enkele manier meer toestaat dat je negatief tegen jezelf praat. Je zegt niet meer tegen jezelf: “Dat kan ik niet, dat trek ik niet, dat gaat fout en zie je wel.”

Je doet het gewoon niet meer. Het is in deze fase onbelangrijk of het lukt om bij je keuze te blijven. Het geeft niet als ondanks je keuze die gedachten toch weer de kop opsteken. Het feit dat je de keuze maakt is het allerbelangrijkste.

Hoe dan?

Veel cliënten vragen aan mij hoe te stoppen met saboterend denken. Dat is simpel. Gewoon niet meer doen. Zolang saboterende gedachten onbewust zijn, kun je het onmogelijk veranderen. Ze zijn immers onbewust. Maar zodra je ziet dat je op deze wijze tegen jezelf praat, moet je daar resoluut en per direct mee stoppen.

Tien tips

Verander saboterende gedachten in steunende en goede gedachten. Ik geef je hiervoor 10 tips.

  1. Verander saboterende gedachten en draai ze om naar nieuwe, steunende gedachten:

Ik kan het niet wordt ik kan het

Ik trek het niet wordt ik kan het aan

Het gaat fout wordt ik ben goed

Zie je nou wel wordt ik heb er alle vertrouwen in

  1. Haal het negatieve label van je gevoelens. Als je bang bent voor je gevoelens, komt dat omdat je bang bent voor het label dat je erop geplakt hebt. Gevoelens zelf zijn niet eng. Er is niets natuurlijks dan voelen. Voelen in je lichaam, voelen van je energie en voelen van je emoties. Voelen doe je in het hier en nu.
  1. Sta niet toe om saboterend te denken. Stop jezelf direct en benoem dat je dit niet meer wilt: “Ik wil het niet.”

Kies er bewust voor en zeg dat duidelijk tegen jezelf. Luister naar geen enkel argument dat goedpraat dat je toch een stomme trut zou zijn. Want het is niet waar en je wilt het niet meer.

  1. Ontwikkel affirmaties waar jij je goed bij voelt. Affirmaties zijn ondersteunende zinnen die je tegen jezelf zegt. Bijvoorbeeld: “Ik ben een liefdevol mens”, “Ik vertrouw op mezelf”, “Ik weet dat het leven soms pijn doet” en “Ik weet dat ik het aankan omdat ik in liefde ben met anderen.”

Herhaal deze zinnen tientallen malen per dag.

  1. Luister naar podcasts van Louise Hay op YouTube. Er bestaan vele podcast van haar met prachtige affirmaties om zelfliefde en steunende gedachten te ontwikkelen.
  1. Laat je niet afleiden door wat een ander van je vindt. Saboterende gedachten zijn voor anderen een hulpmiddel om je schuldig te laten voelen over iets wat zij van je willen. Het is makkelijk iemand een schuldgevoel te geven die zich toch al rot voelt over zichzelf. Maar als jij helpende, liefdevolle, verwarmende en krachtige gedachten hebt over jezelf, lukt het een ander niet meer je te manipuleren of je rot te laten voelen.
  1. Kies voor de liefde. Ook als je het niet begrijpt of nog niet voelt. Je energie volgt je gedachten. Als je negatief denkt word je negatief, als je liefdevol denkt word je liefdevol.
  1. Misschien denk ik je nu: “Wauw, wat mooi. Maar ik kan dat niet.”

Stop! Sta jezelf niet toe om zo te denken. Zoek steunende gedachten: “Ik wil het anders, ik wil leven in vrijheid en liefde, ik ben oké, ik kán het’”

  1. Vertel zo min mogelijk over je keuze aan anderen. Iedereen heeft een mening over jou. Het is al moeilijk genoeg om je eigen saboterende mening over jezelf te veranderen, laat staan dat je iedereen moet overtuigen. Houd het bij jezelf en zie het als een zaadje dat je moet koesteren en laten groeien.
  1. Geef ruimte aan je gevoelens. Het is van groot belang dat je leert werken met je gevoelens. Hoe je ze kunt loslaten, erbij kunt blijven en liefdevol verzorgt. Dat behandel ik in een volgend blog.

Masterclass 

Liefde en de Wil

28 mei 13.00 – 15.00

 

Leven in liefde voor jezelf is bevrijdend. Je leeft je eigen leven en je eigen keuzes. Hoe liefdevoller jij in het leven staat, hoe beter dat gaat. Ook als je nog niet weet wat je wilt, start met een liefdevollere houding naar jezelf!

Wil jij dit ook? Meld je dan aan voor de Masterclass Liefde en de Wil van vandaag om 13.00 uur.

Reserveer direct je plek: https://bewustzijnspraktijk-kaishi.webinargeek.com/masterclass-liefde-en-de-wil

Ben je eraan toe om een stap te zetten in de Liefde?

In deze exclusieve interactieve masterclass heb ik persoonlijke aandacht voor jouw vragen. Hierdoor is het aantal beschikbare plaatsen beperkt.

Meld je dus snel aan

Uiteraard behandel ik jouw persoonlijke gegevens vertrouwelijk.
Ik verwijs je hiervoor naar de Privacy Verklaring.

6 Reacties

  1. Femke

    Mooie tips! Ik ben hier al een tijdje mee bezig en wat mij heel erg helpt is inderdaad de negatieve gedachte ombuigen en in actie komen. Dat begint voor mij bij de bewustwording van die gedachte en dan de keus te maken wat ik er mee ga doen. Dank voor dit blog Kit, de tips staan weer even op mijn netvlies en zeker de affirmaties!

    Antwoord
    • Patricia

      Prachtig verwoord weer en het is zo waar! Ben ervan overtuigd dat je jeugd je vormt en daardoor je bepaalde automatische gedachtes hebt. Ombuigen die handel, ik kijk uit naar de masterclass van morgen want die zijn zo zinvol! Liefs

      Antwoord
  2. Simona

    Super mooie inspirerende blog. De 10 tips geven weer nieuwe ideeën om jezelf niet die negatieve gedachten te laten toestaan. Ik ben al aardig op weg dankzij jouw hulp en ik heb ontzettend veel zin in de Masterclass Liefde en de Wil. Als je het weer eens opgeschreven ziet dan kan je echt ermee aan de slag gaan.
    Liefs Simona

    Antwoord
    • Kit de Haan

      Heel graag gedaan Simona en fijn te lezen dat het behulpzaam voor je is. Langzaam ontwikkel je steeds meer inzicht en bewustzijn om andere keuze te maken. Je doet het heel goed.
      Liefs Kit

      Antwoord
  3. Jolanda

    Prachtige blog! Mooi uitgelegd en goede tips. Het is voor mij inderdaad een uitdaging om mijn saboterende overtuigingen om te zetten in liefdevolle en helpende gedachten. Jouw artikel geeft mij weer de power om er serieus mee aan de slag te gaan. Jammer dat ik niet bij het webinar aanwezig kon zijn. Hartelijke groet, Jolanda

    Antwoord
    • Kit de Haan

      Bedankt voor je reactie Jolanda! Ja, fijn he de reminder hier mee aan de slag te gaan. Dat is wat het steeds van je vraagt. Het je weer herinneren en de liefdevolle houding naar jezelf weer herhalen. Dat is het werk. Herhalen, herhalen, herhalen. Tot het vanzelf gaat. Net zo goed als negatief denken nu ook vanzelf gaat kun je ook liefdevol denken automatisch maken.

      Liefs Kit

      Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *