Van vechten naar vrijheid. Hoe doe je dat? - Kies wie je Bent

Van vechten naar vrijheid. Hoe doe je dat?

door | aug 22, 2019 | 11 reacties

Hoe keer je terechte boosheid om in vrijheid?

Hij trekt mijn aandacht, omdat ik hem zie rommelen bij een muur in het bos. Een lange, slanke man met een verrot gebit kijkt me verwijtend aan. Er gaat een rilling door me heen en ik loop door. Ik kijk een aantal maal achterom of hij niet achter me aan komt.

Een paar uur later loop ik ontspannen over het fietspad terug naar huis. In de verte zie ik iemand hard op me af fietsen. Opeens herken ik hem. O jakkie, dat is die enge man van net. Ik probeer hem te negeren. Terwijl hij mij voorbijfietst slaat hij met een vlakke hand keihard tegen mijn voorhoofd. Ik val bijna achterover. Ik ben een paar seconden stil van verbazing. Wat is dit nou?

Vervolgens kook ik van woede en draai ik mij verontwaardigd om en verwens hem van alles. Hij fietst door en doet alsof er niets gebeurd is.

Nadat ik van de eerste schrik bekomen ben, bel ik de politie en mijn vrienden. Iedereen reageert geschokt op deze situatie. Het bevestigt dat ik het slachtoffer ben van zinloos geweld en de politie komt mij thuis opzoeken. Mijn hoofd doet flink pijn. En hoe meer ik eraan denk, hoe pijnlijker het wordt.

Ken je dat?

Maak je ook wel eens iets mee dat het terecht is dat je boos, gefrustreerd, verdrietig of angstig bent. Ben je wel eens aangevallen of bedreigd? Of heb je wel eens iets meegemaakt wat onrechtvaardig of oneerlijk was?

Als iemand op je werk je in een promotie passeert, die het niet verdient, voel je afgunst of jaloezie. Of het onrecht dat dieren of kinderen aangedaan wordt, doet je bloed sneller stromen.

Je voelt het in elke vezel van je lichaam. En daarmee is het ook echt. Je ervaart het fysiek. Als ik mijn klanten vraag om aan te wijzen waar ze in het in hun lichaam voelen, wijzen ze altijd iets aan: pijn in de buik, hoofdpijn, druk op de borst, spierspanning, rugpijn of benauwdheid.

Erbij blijven

De manier om deze emotie door te leven is erbij te blijven. Voel dat het onrecht, de woede, het verdriet of de angst door je heen trekt. Voel dat je spieren zich aanspannen, de pijnsteken in je buik of de angst die je oren uitkomt. Sta deze fysieke ervaring toe. Dat is de manier om het weer los te laten en jezelf er doorheen te werken.

Maar dat is juist niet wat je wilt. Je probeert het niet te voelen, je drukt het weg of je veroordeelt wat je voelt. Je vecht tegen jezelf en tegen je leven.

Van angst naar boosheid naar angst

Stel dat je bang bent voor een beoordelingsgesprek. Je ligt er een nacht van wakker. Je piekert je suf en je creëert het ene scenario na het andere waarin de uitkomst vooral negatief is. Je baas doorziet in jouw scenario al je slechte kanten en je valt keihard door de mand met je mooie praatjes. Het maakt de angst alleen maar groter.

Vervolgens maakt het je boos. Je bent boos omdat je bang bent. Het irriteert je mateloos dat je jezelf zo gek maakt, maar je kunt er ook niet mee stoppen. Van de boosheid word je ook weer bang, omdat het het gevoel van door de mand vallen versterkt. Stel dat iemand er ooit achter komt hoe boos je kan zijn. Dat kost je je baan.

Je ligt met buikpijn en hoofdpijn in je bed. Met je gepieker heb je geen oog dicht gedaan en je staat de volgende morgen doodmoe op. Je ziet je bleke, verharde gezicht in de spiegel en je weet zeker dat het moeilijk wordt vandaag.

Even op een rijtje: je voelt je eerst bang, daarna maak je een scenario in gedachten dat je nog banger maakt. Vervolgens ben je boos omdat je bang bent. Je blik en je lichaam verharden zich de volgende morgen en je weet zeker dat het vandaag niet goed gaat. Met angst en onrust rij je naar je werk.

Hoe komt dat nou?

Hoe komt het dat je zo gevangen kan raken in je gevoelens en gedachten?  Als je begrijpt hoe je denken en voelen werken krijg je de regie over je binnenwereld. Ik leg het hieronder uit.

 Je wacht te lang

Je eerste gevoel voor het beoordelingsgesprek is angst. Als je zou kunnen toestaan dat je bang bent en het even helemaal mag voelen, verdwijnt de angst als sneeuw voor de zon. Je wacht te lang met toe te staan dat je bang mag zijn. Door de angst niet te willen en in je hoofd te schieten door te piekeren, pak je je angst juist vast en ga je ertegen vechten. Je wilt het niet, maar je pakt het wel vast. Dit is een enorm conflict in je binnenwereld.

Zodra je angst voelt, geef je daar dus oprechte aandacht aan, geef je het even de ruimte en blijf je erbij. Dan verdwijnt de angst vanzelf.

Je vecht tegen je gevoelens en je gedachten

Je probeert niet te voelen, door in je hoofd allerlei scenario’s af te spelen. Je vecht tegen wat je voelt en het maakt je boos. Door de andere gevoelens en gedachten die erbij komen, raak je steeds verder weg van het eerste gevoel dat je had, namelijk angst.

Je neemt wat je denkt te serieus

De scenario’s die je maakt en de gedachten die je hebt neem je te serieus. Het is maar een gesprek en als je over het algemeen prima functioneert hoef je nergens bang voor te zijn. Maar als je gaat geloven wat je tegen jezelf vertelt, wordt het bloody serious. Dan ga je geloven dat je niet goed functioneert, je een slecht mens bent of door de mand valt als mensen je echt leren kennen.

Je plakt emoties en gedachten op elkaar

Emoties en gedachten rollen over elkaar heen. Als een sneeuwbal die van een berg rolt wordt het steeds groter. Zo groot dat je er zelf aan onderdoor gaat en het je helemaal overneemt. Het voelt zo intens aan, dat je alles wie je bent terugvoert tot je gedachten en je gevoelens over dat ene beoordelingsgesprek.

Je vult in

Je vult de gedachten in voor de ander. Je weet nog helemaal niet hoe het gesprek zal gaan en wat je leidinggevende daarvan vindt. Het is eerlijker voor jezelf en de ander als je het verloop van het gesprek gewoon open laat.

Je herhaalt

Zodra je een negatieve gedachte vastpakt, heb je de neiging die te herhalen. Je blijft steeds dezelfde zinnen tegen jezelf zeggen. Het heeft geen enkel nut. Je vertelt jezelf al jaren deze negatieve boodschappen en het heeft je nog nooit geholpen. Leer te zien dat je herhaalt en stop jezelf hierin. Het helpt je niet. Je maakt het alleen maar erger.

Terug naar mijn slachtofferschap

In die situatie met die enge man in het bos voelde ik mij terecht boos, verontwaardigd, machteloos en onrechtvaardig behandeld. De reactie van de mensen om mij heen bevestigen dat ook. Het is héél erg wat ik heb meegemaakt.

Ik vertel mezelf keer op keer hetzelfde verhaal en blijf de pijn van de klap voelen. Tot ik mij realiseer dat de situatie al voorbij is. Ja het was een klap, ja ik schrok enorm, nee ik ben niet gewond en ja ik kan nu kiezen wat ik doe. Zie hiervoor ook Snel boos? Wacht, denk, voel, laat los

Blijf ik de pijn herhalen en dompel ik mezelf onder in slachtofferschap? Of sta ik toe dat ik doodsbang was, me kapot schrok, flink gehuild heb en het tijd is om het los te laten?

Ik koos voor het laatste. En dat gun ik jou ook.

Boost Yourself Experience 11 september 2019

Je bent niet je gedachten. Je gedachten staan los van de essentie die je bent. Het is mogelijk controle over je gedachten te krijgen. Jij bent de baas over je hoofd, niet andersom. Je bent ook de baas over wat je voelt en over je lichaam.

In de Boost Yourself Experience leer je hoe je de regie over je leven krijgt. De regie over wat je denkt en voelt.

Stop met nachten lang te piekeren en te vechten tegen je leven. Leer hoe je jezelf de ruimte en de vrijheid geeft waardoor je leven makkelijker en draaglijker wordt. Je houdt meer energie over, je geniet meer van je leven en het verbetert je relaties enorm.

Kies voor een vrij leven en meld je direct aan via onderstaande knop.

Uiteraard behandel ik jouw persoonlijke gegevens vertrouwelijk.
Ik verwijs je hiervoor naar de Privacy Verklaring.

11 Reacties

  1. Marieke

    Mooi hoe je de fases beschrijft hoe het komt dat je in zoiets kunt blijven hangen. Bedankt voor het delen van jouw heel bijzondere en heftige gebeurtenis!

    Antwoord
    • Kit de Haan

      Dat is wat ik vaak bedoel met de landkaart van je binnenwereld. Je kunt letterlijk zien waar je bent en dan kun je ook leren wat je moet doen om verder te komen en wat je niet moet doen om bijvoorbeeld in het moeras te verdwijnen. Mooie aanvulling. Dankjewel Marieke!

      Antwoord
  2. Marie-José

    Heftige gebeurtenis Kit! Heel mooi helder hoe jij beschrijft hoe je kunt voorkomen dat je ergens in blijft hangen, zodat het geen onoverzichtelijke kluwen wordt. De weg is simpel, maar niet eenvoudig omdat het een nieuw patroon vraagt. Hoe mooi dat jij de weg wijst 🍀

    Antwoord
    • Simona

      Kit wat een verhaal en zo mooi geschreven deze blog.
      Zo mooi dat jij kan leren loslaten aan alle vrouwen die dit meemaken. En op zo’n mooie lieve rustige Kit manier.

      Liefs Simona

      Antwoord
      • Kit de Haan

        Dankjewel Simona. Bijzonder dat je kwaliteit ziet in mijn manier van reageren. Dat moet je maar eens vertellen waar je dat leest of ziet. Ben ik nieuwsgierig naar 🙂

        Liefs Kit

        Antwoord
    • Kit de Haan

      Dankjewel Marie Jose. Het is zeker niet simpel, maar zo verrijkend als je gaat zien en begrijpen hoe het werkt. Het begint met de kiezen het anders te willen doen in je leven.

      Liefs Kit

      Antwoord
  3. Veron Goemans

    Wat een verhaal! Zoiets hoop je toch niet mee te maken. Knap hoe jij het proces begrijpt waar je doorgegaan bent.

    Antwoord
    • Kit de Haan

      Dankjewel Veron! Ik ben blij het meegemaakt te hebben. Het liet me de keus zien te reageren vanuit slachtofferschap of liefde voor mezelf. Deze ervaring is een cadeau aan bewustwording.

      Antwoord
  4. Marielle van der Vlies

    Goed dat je dit hier bespreekt Kit. Ben blij dat je de zwarte band hebt..;-)
    Je hebt gewoon geen invloed op het gedrag van de ander. Je hebt alleen invloed op je eigen reactie.
    Ik ervaar het ook in mijn praktijk. We blijven teveel geloven in onze eigen beperkende gedachten. We blijven ze eindeloos herhalen, tot ze uiteindelijk ook de waarheid worden. Het is zo belangrijk om te zien dat je ook de keus hebt andere gedachten te denken. Dan krijg je ook andere resultaten in je leven.

    Antwoord
    • Kit de Haan

      Bedankt Marielle! Nee, het klopt dat je geen invloed hebt op het gedrag van anderen. Ik vind dat een bevrijdende gedachten, je hoeft je alleen maar bezig te houden met hoe jezelf reageert op een soms moieijke wereld om je heen. Dat is al ingewikkeld genoeg. Dit wordt stukken makkelijker als je de beperkende gedachten over jezelf overboord gooit. Bedankt voor deze aanvulling!

      Liefs Kit

      Antwoord
  5. Simone

    Hoi Kit,
    Het probleem met beperkende gedachten is dat het je brein veranderd. Het kost dus ook veel moeite om er iets naast te zetten wat helpend is. Dat is jou gelukt, gefeliciteerd!

    Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *