Strijd jij voor of tegen jezelf? 7 tips - Kies wie je Bent

Strijd jij voor of tegen jezelf? 7 tips

door | sep 9, 2020 | 0 Reacties

Werk jij hard en voel jij je overal voor verantwoordelijk? Misschien strijd je dan tegen jezelf. Dan is dit artikel voor jou. Met 7 waardevolle tips.

Harde werker

Je bent een harde werker. Je bent zorgzaam en liefdevol. Je staat altijd klaar voor anderen. Je bent een graag geziene collega en iedereen waardeert je werklust.

Verantwoordelijk

Je voelt je verantwoordelijk voor je gezin en je werk. Je weet dat het fout gaat als jij niets doet. Die verantwoordelijkheid drukt op jou. Je wilt graag meer rust. Maar je kunt het ook niet los laten – je staat altijd vooraan en trekt de kar. Of je het wilt of niet, het gebeurt gewoon.

Oververmoeid

Je bent oververmoeid. Je voelt je bibberig van binnen. Een beetje stress of tegenslag veroorzaakt al golven van emoties door je lichaam. Je huilt regelmatig zonder reden. Je voelt je onzeker en onrustig. Je lost dit op door nog harder te werken om te voorkomen dat het fout gaat.

Strijd jij voor of tegen jezelf?

Het is allemaal zo zwaar, omdat je vooral hard aan het werk bent voor de ander. Dan hoef je tenminste niet bezig te zijn met jezelf. Je probeert pijn te vermijden of liefde te krijgen door stinkend je best te doen voor de ander en jezelf keihard voorbij te lopen.

Je vertelt jezelf dat je goed bezig bent, dat het lief en aardig is wat je doet, of dat je ‘alleen maar’ wilt helpen. Je hulp is ongevraagd en je bemoeit je met zaken die niet van jou zijn. Je  voelt je overal verantwoordelijk voor en je drukt overal je stempel op door je meningen en oordelen te ventileren.

Maar werk jij zo hard voor jezelf of tegen jezelf? Want als je hard werkt voor jezelf, heb je de moed om jezelf aan te kijken, je angsten onder ogen te zien en zo nodig relaties los te laten die niet goed voor je zijn.

Maar als je hard tegen jezelf werkt, ben je bezig met de ander en niet met jezelf. Hierdoor raak je oververmoeid. Begin met te voelen wat jij nodig hebt en te onderzoeken wat van jou is. Laat al het andere los. Je krijgt hieronder 7 waardevolle tips daarvoor.

Hoe voer je een strijd voor jezelf? 7 tips

1.     Houd je mond

Spreek per dag met jezelf af dat je een uur je mond houdt. Je ziet op je werk dat niemand opruimt, dat thuis niemand de vaatwasser vult of dat mensen werk doorschuiven. Stoom komt je oren uit. De grootste oefening is het werk dat er ligt te laten liggen en er niets over te zeggen. Vul de vaatwasser niet, leg het werk dat niet van jou is gewoon weer terug en zeg er niets over. Observeer wat dat met je doet. Het begin van de strijd is om te zien wat van jou is en wat van de ander. Laat dus simpelweg dingen liggen waar jij niet verantwoordelijk voor bent.

2.     Laat het fout gaan

“Ik doe het wel even,” zeg je vaak, want dan weet je dat het tenminste goed gaat. Maar soms is het beter als het fout gaat. Wanneer bijvoorbeeld op het werk iets fout gaat, kan iedereen ervan leren. Zo krijg je inzicht in waarom het fout gaat. Pas dan kun je dat structureel  veranderen. Zie je iets fout gaan waar je niet verantwoordelijk voor bent? Blijf er dus af en laat het fout gaan.

3.     Oordeel niet

Oefen met niet oordelen. Neem je voor om twee uur per dag niet te oordelen. Je oordeel gaat niet namelijk niet over de ander. Jouw oordeel gaat altijd over jou. Het is jouw mening, jouw subjectiviteit of jouw interpretatie. Het is interessanter om niet te oordelen en alleen maar waar te nemen wat er gebeurt.

4.     Kijk alleen

Iemand rijdt door rood of morst koffie op het tapijt en ruimt en het niet op of iemand loopt vast in een computerprogramma. Probeer eens om alleen maar te kijken. Net als met meditatie neem je alleen waar wat er gebeurt. Je kijkt  naar jezelf en doet er niets mee. Het is bevrijdend om naar je leven te kijken en er niets mee te doen.

Het feit dat je denkt dat je er iets mee moet, is een overtuiging. De ander die het computerprogramma verkeerd gebruikt maakt (onbewust) de keuze om geen hulp te vragen. Geef die persoon de kans om zelf stappen te zetten, in plaats van alles over te nemen, zodat de ander niets leert.

5.     Zeg: “Interessant”

Zeg “interessant” als je iets ziet waar je het niet mee eens bent, waar je bloed van gaat koken en waar je normaal gesproken al dertig keer in gesprongen was om het op te lossen. Blijf bij jezelf en zeg enkel “interessant.” Probeer dit uit en schrijf op wat het met je doet.

6.     Doe het tegenovergestelde

Na mijn heupoperatie moest ik direct lopen. Niet eerst dagen in bed liggen en verpleegd en verwend worden, want daarmee zou ik juist stijfheid en trombose ontwikkelen. De beste hulp die ik kreeg was de fysiotherapeut die mij los liet en mij aanspoorde om te lopen. Met andere woorden: je bereikt soms het tegenovergestelde van wat je wilt als je doet wat logisch lijkt. De ander hoeft niets zelf te doen als jij overal inspringt.

7.     Blijf bij jezelf

De enige strijd die er is, is de strijd met jezelf. Al het andere is projectie. Ga dus altijd uit van jezelf. Zet jezelf in de wacht, laat de toestand om je heen los. Onderzoek alleen waarom het jou triggert. Dat is namelijk de echte reden van de strijd. Dit onderzoek kan alleen als jij bij jezelf blijft. In liefde. Dit is de strijd aangaan voor jezelf.

Jij bent de winnaar

Met deze tips wordt je leven een stuk rustiger en je geest kalm. Dan ben jij de winnaar van je eigen leven. Wil je weten hoe jij dat bereikt? Meld je dan aan voor het gratis webinar Kalmeer je Geest en hoor nog meer tips. Plus dat ik tot 17 september iets speciaals heb voor je. Ik deel dit enkel uit aan een kleine groep.

Uiteraard behandel ik jouw persoonlijke gegevens vertrouwelijk.
Ik verwijs je hiervoor naar de Privacy Verklaring.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *