Stop met vechten tegen jezelf - Kies wie je Bent

Stop met vechten tegen jezelf

door | apr 15, 2020 | 4 reacties

Vecht jij tegen jezelf? Bekritiseer jij jezelf de hele dag? Ben je boos op jezelf?

De spanningen lopen hoog op. Je leeft dichter dan anders op elkaars lip. En tegelijk moet je afstand houden. Je medemens is een dreigend gevaar geworden, in plaats van die vriendelijke glimlach waar je van opknapt. Door de coronacrisis zit je in een nieuwe werkelijkheid.

Iets ouds

De crisis is een trigger. Meer dan normaal voel je je depressief, angstig of boos.

Hij raakt iets ouds in je binnenwereld. Pijn, angst voor het leven of verdriet dat je niet helemaal verwerkt hebt. Deze crisis is zo onwerkelijk en intens, dat hij je in oude reactiepatronen duwt.

Je reageert op een nieuwe werkelijkheid met iets uit je oude leven. Dat is oud gedrag: je bekritiseert jezelf, wordt boos of vecht tegen jezelf. Maar dat helpt je niet, het maakt de spanning alleen maar groter.

Je gezonde patronen, waarmee je normaal gesproken omgaat met spanningen, heb je door de RIVM-maatregelen losgelaten. Anders ging je misschien sporten, zwemmen, fietsen, naar vrienden of eropuit naar het theater, het museum of het strand. Maar nu zijn die afleidingen niet meer mogelijk. 

Van oud naar nieuw gedrag

Oud gedrag werkt nu dus niet. Je kunt deze nieuwe werkelijkheid alleen maar aangaan met nieuw gedrag. Hoe zet je oud gedrag om in nieuw gedrag?

  1. Herken het oude gedrag
  2. Geef jezelf wat je nodig hebt
  3. Probeer nieuw gedrag uit
  4. Kies voor nieuw gedrag

1.     Oud gedrag herkennen

Zodra je je boos, gefrustreerd, geïrriteerd, angstig of onrustig voelt, zit je in oud gedrag. Misschien denk je: “Het voelt zo intens aan, daar kan ik toch niets aan doen.”

Het klopt dat het intens aanvoelt, want al je energie gaat ernaartoe. En alles wat je aandacht geeft wordt groter. Dus als je boos bent, en je bent boos omdat je boos bent, word je nog bozer. Of als je bang bent, en je gaat alle mediaberichten over corona volgen, word je nog banger. En misschien word je boos omdat je bang bent en dan is de cirkel rond. Kortom, je zit op zo’n moment vast in de Crazy Eight.

Heb je door wat je aan het doen bent? Kun je zien dat je jezelf angst aanpraat? Of je nou wel of niet terecht bang bent, de eerste stap is dat je ziet wat je doet.

Dus als je kerngezond bent en in contact komt met een patiënt met coronabesmetting, komt de angst natuurlijk je oren uit. Dat is normaal.

Laat die angst een twee minuten toe en laat hem door je lijf te laat jagen. Dan ben je in het hier en nu. Je voelt dan in het moment dat je bang bent. Erken dat je bang bent. That’s it. En je mag bang zijn. 

Benoem kort dat je bang of boos bent. Het mag er zijn. In plaats van ertegen te vechten beweeg je in je binnenwereld mee met de energie van de tegenstander, net als in Aikido.

2.     Geef jezelf wat je nodig hebt

Maar zo gemakkelijk stopt het niet. Oude reactiepatronen zijn hardnekkig en vlammen snel op. Voor je het weet, zit je weer volop in de angst. Dus nu creëer je een beetje afstand tot je angst. Want als je erover na gaat denken nadat je het erkend hebt, als je er aandacht aan geeft, wordt het groter. Dan word je banger en banger en herhaal je oude reactiepatronen in het omgaan met moeilijkheden.

Volg alleen het hoognodige nieuws en bespreek met je naasten, zoals je huisgenoten en je werkgever, wat je wel en niet doet. Volg de richtlijnen van het RIVM en als je de supermarkt te eng vindt, ga je niet. Dat is ook goed. Dwing jezelf niet en duw jezelf niet door de angst heen. Dat is vechten tegen jezelf en daarmee wordt het alleen maar erger.

Laad de angst niet steeds opnieuw op. Maak jezelf niet gek uit gewoonte. Je begrijpt wel dat het niet helpt als je steeds tegen jezelf zegt: “Ik ben zo bang, ik ben zo bang, ik ben zo bang.” Stop deze gedachten heel bewust: roep “Stop!” tegen jezelf. Herken je gedrag, stop ermee en zorg goed voor jezelf. Dan komt de angst tot rust en kun je de volgende stap zetten.

3.     Nieuw gedrag uitproberen

In deze volgende stap ga je op een andere manier om met moeilijke emoties. Hoe? Verleg bijvoorbeeld je aandacht. Geef geen aandacht aan het drama, maar geef aandacht aan je kracht, of aan wat je leert van deze crisis of op de ander die jouw hulp nu goed kan gebruiken. Leid jezelf letterlijk af en ontdek hoe eenvoudig die angst of boosheid je loslaat als je dit bewust toepast.

Zeg tegen jezelf: “Oké, ik ben bang, dat mag, én ik kies ervoor mijn leven niet te laten leiden door angst.” Je hebt het even gevoeld, ruimte gegeven en nu laat je het los. Ik zeg dat heel vaak tegen mezelf: “En.. ik laat het los.”

4.     Kiezen voor nieuw gedrag

Wanneer je dit nieuwe gedag oefent, merk je vaak dat je op een kruispunt staat in je binnenwereld. Veel mensen kiezen voor het drama uit gewoonte, of omdat ze er toch niet echt last van hebben. Oud gedrag verdwijnt pas als je het erg irritant vindt. Zolang dat niet het geval is, levert het je kennelijk iets op en herhaal je oude reactiepatronen. Als je dat wilt, is het dus geen probleem. Je kunt nu het drama in, of je kracht in. De keuze is aan jou.

Zet een stap

Ben je eraan toe om een stap te zetten? Deze coronacrisis is een mooie kans om iets nieuws te doen in je leven. Het vraagt weliswaar moed, discipline en doorzettingsvermogen om tot nieuw gedrag te komen, maar het levert je dan ook rust, vrijheid en vertrouwen op. En je mag nog steeds af en toe bang zijn, maar het brengt je niet meer aan het wankelen.

Kies voor jezelf en zet die stap. Je hebt maar één leven.

Gratis webinar Kaishi Meditatie

Om jou te helpen de stap te zetten, heb ik het gratis webinar Kaishi Meditatie ontwikkeld. In meditatie leer je te zijn met de werkelijkheid zoals die is. Je leert deze coronacrisis te omarmen, en alles wat die met je doet. Blijf erbij in liefde en geef je gedrag bewust aandacht.

Hierdoor krijg je zicht op je oude en nieuwe gedrag en vergemakkelijkt het je keuze om echt te kiezen voor nieuw gedrag. Kies voor een vrij en gezond leven in de bizarre werkelijkheid van vandaag.

Mijn webinars lopen snel vol, maar ik heb nog een paar plekken. Reserveer hieronder vandaag je plek nog!

Uiteraard behandel ik jouw persoonlijke gegevens vertrouwelijk.
Ik verwijs je hiervoor naar de Privacy Verklaring.

4 Reacties

  1. Robbert

    Dank je Kit voor dit artikel! Herkenbaar en zie dat deze tijd voor mij vanzelf een uitnodiging biedt om los te laten, te verzachten en mijn gezinsleden te blijven zien. Ik houd me op de hoogte van de ontwikkelingen rondom corona, maar beperk het wel. Ik zie veel angst en complot berichten die niet behulpzaam en helend zijn. Dank voor jouw helende artikel 🙏

    Antwoord
    • Kit de Haan

      Deze tijd is een uitnodiging niet te vezuipen in angst. Te blijven staan en te kiezen wat helend en goed voor jezelf en je naasten is. Bedankt voor je reactie Robbert.
      Liefs Kit

      Antwoord
  2. Simona

    Kit, Het inzicht krijgen in patronen en gedachten en daar op anticiperen dat is wat ik al bij je geleerd heb. Of het nou angst is of wantrouwen of iets anders dat maakt niet uit. Het inzichtelijk krijgen doet veel met me. Dankzij jouw meditatie en bijbehorende tips ontdek ik steeds meer wie ik ben en kies ik voor mezelf. Super dankbaar Kit.

    Liefs Simona

    Antwoord
    • Kit de Haan

      In liefde gedaan Simona en het grootste werk heb je zelf gedaan waarvoor mijn respect.
      Liefs Kit

      Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *