Hoe voorkom je dat je de controle verliest? 8 bewustwordingsstappen - Kies wie je Bent

Hoe voorkom je dat je de controle verliest? 8 bewustwordingsstappen

door | feb 12, 2020 | 10 reacties

“Hij bekijkt het maar, ik zit hier verdomme al een uur te wachten,” zegt de moeder hard. Ze zit op het puntje van haar stoel en haar ogen spuwen vuur.

“Ik begrijp het, mevrouw. Maar hij is volwassen en hij wil het niet.” zeg ik.

“Hij heeft mij zelf uitgenodigd en nu wil hij niet. Wat is dat voor onzin? Waar is hij?” De moeder staat op.

“Hij wil jullie niet zien,” zeg ik.

Haar man gaat naast haar staan en sust: “Laten we maar gaan. Hij draait wel een keer bij.” De moeder uit nog een aantal verwensingen, wordt iets kalmer en loopt weg.

Opeens hoor ik een collega achter me: “Ik roep hem wel even.” Moeder draait zich direct woedend om: “Ja, doe jij dat maar, dan zal ik hem eens flink de waarheid zeggen.”

Ik ben verbijsterd. Waar bemoeit hij zich mee? Ik voel dat de situatie uit mijn handen glipt.

Ken je dat?

Herken je dat een ander zich bemoeit met wat je aan het doen bent, verandert wat je gedaan hebt of je werk overneemt zonder het te vragen? Het geeft je het gevoel de controle kwijt te raken.

Buitenspel

Het voelt alsof je buitenspel gezet wordt. Alsof de ander geen vertrouwen in je heeft. Alsof de ander alles beter weet en jij moet bewijzen dat je capabel bent. Het maakt je gestrest en onrustig.

Uit contact

Als mij dit overkomt, merk ik dat ik de situatie onder controle wil houden. In mijn gedrag geef ik dan geen ruimte meer aan de ander. Het moet op mijn manier, ik ben directief, kortaf, onvriendelijk en gespannen. Ik raak uit contact met mezelf en de ander.

Onbewust gedrag

Dat komt door mijn idee dat ik niet goed genoeg ben. Als je niet goed genoeg bent, moet je hard werken om te laten zien dat je dat wel bent. Dat is een beperkende gedachte en beperkende gedachten leiden tot beperkend gedrag. Je reageert gestrest, onrustig, kortaf, uit contact en onbewust.

Knokken

Dit onbewuste controlegedrag kost veel energie, conflict, verwarring en gedoe. Het grootste gevecht dat je levert is namelijk tegen jezelf. Want als een ander dreigt te bewijzen dat jij niet goed genoeg bent, ga je knokken voor het tegendeel.

Anders

Stel nou dat je deze beperkende gedachte niet zou hebben. In het voorbeeld moet ik me allereerst realiseren dat ik de collega niet onder controle heb. Als hij denkt de zoon te kunnen halen, is dat zijn keus. Hij komt waarschijnlijk niet, want hij wil niet. Het is dan aan de collega om de woedende moeder opnieuw uit te leggen dat zoon niet wil. Niet aan mij.

Loslaten

Als ik me dat realiseer, kan ik het loslaten. Ik heb niet in de hand of iemand het van mij overneemt of niet. Maar als iemand dat doet, moet hij zelf de consequenties en de verantwoordelijkheid hiervoor dragen. Als ik bovendien de beperkende gedachte niet zou hebben dat ik niet goed genoeg ben, zou ik achterover kunnen gaan zitten en met interesse kijken naar de collega om te zien hoe hij de situatie oplost die hij zelf gecreëerd heeft.

8 bewustwordingsstappen

Wil je jezelf bewust worden van je beperkende gedachten en je onbewuste controlegedrag? Zet dan deze 8 bewustwordingsstappen.

1.     Maak onbewust beperkend gedrag bewust

Je maakt onbewust beperkend gedrag bewust door veel feedback te vragen. Daarmee kom je erachter wat je beperkende gedachten zijn die dit onbewuste gedrag aanzetten. Stel je ontvankelijk op en wees bereid zaken te horen die je moeilijk vindt, die weerstand oproepen of waar je het niet mee eens bent. Het is niet voor niets onbewust. Je weet dus niet wat je doet. Feedback is niet altijd leuk, maar wel nodig om te kunnen kiezen voor ander gedrag.

 

2.     Weet: je hebt de ander niet onder controle

Je kunt de ander niet onder controle hebben. Nooit. Je hebt alleen controle over jezelf en hoe je omgaat met wat de ander doet. Je kunt de ander niet sturen in gedrag, gevoelens of gedachten. Help jezelf regelmatig hieraan herinneren.

3.     Laat het los

Laat het los. Laat het bij de ander en kies hoe je zelf wilt omgaan met dit soort situaties. Stop met je druk te maken over het gedrag van de ander. Het is niet van jou. Zeg letterlijk: “En – ik laat het los! Het is niet van mij.”

4.     Laat de controle los

Je hebt geen controle, dus realiseer je dat en handel bewust minder gestrest. Dan gaat het maar fout. Jammer dan. Morgen weer een dag.

5.     Blijf in contact met jezelf

Ik vind het allerbelangrijkste dat je in contact blijft met jezelf. Blijf bij je gevoel. Ervaar dat je het moeilijk vindt, zonder dat je daar direct op reageert met woorden, zonder het meteen te willen oplossen en zonder weg te lopen. Blijf letterlijk in stilte bij jezelf en voel wat de situatie met je doet.

6.     Blijf in contact met de ander

Zodra je uit contact raakt met de ander, ben je pas echt de controle kwijt. Dan trek je aan een dood paard. In contact zijn betekent dat je bij de ander bent. Je hoort en ziet de ander en je neemt er de tijd voor. Ga niet tussendoor andere dingen doen. Steek tijd in de ander, neem de ander even apart om te praten als dat nodig is. Herstel het contact als je het kwijt bent.

7.     Zorg voor duidelijkheid

Wees duidelijk in wat je wilt en wat niet. Communiceer hier helder en open in. Schroom niet om dingen te benoemen die je misschien eng vindt. Wanneer je zaken onbesproken laat, gaan die een eigen leven leiden en geven veel gedoe. Dus zorg dat je duidelijke afspraken maakt over waar je wel en niet verantwoordelijk voor bent. En als het niet duidelijk is, vraag je die duidelijkheid.

8.     Begrens

Begrens de ander als die over jouw grenzen heen gaat. Het feit dat je geen controle hebt, wil niet zeggen dat je alles maar moet toestaan. Je bepaalt namelijk wel hoe jij ermee omgaat.

Effect

Het effect van deze 8 stappen is dat je krachtig, sterk en bewust wordt. De ander merkt snel dat die niet met je kan sollen. Het maakt je vrij en rustig. Je hebt duidelijkheid en je vertrouwt erop dat dingen gaan zoals ze gaan. Het fijnste is dat je verbinding blijft houden in stressvolle situaties. Verbinding met jezelf en met de ander. Ook al gaat het allemaal anders dan het eigenlijk hoort, dan je bedacht had of dan wat je afgesproken had.

Heb je daar hulp bij nodig?

Leren de controle los te laten is niet eenvoudig. Het gaat namelijk om onbewust gedrag en dan is het fijn als iemand je helpt om dat bewust te maken. Ik kan je laten zien waar je echte kracht zit. Je komt weer in contact en in verbinding. Je krijgt vertrouwen en je kunt eindelijk loslaten.

Wil jij dit ook? Boek dan direct een Kies wie je Bent sessie.

Uiteraard behandel ik jouw persoonlijke gegevens vertrouwelijk.
Ik verwijs je hiervoor naar de Privacy Verklaring.

10 Reacties

  1. Simona

    Zo Kit dit herken ik echt van mezelf. Altijd fel reageren zonder dat ik het door heb. Soms denk ik dat ik rustig reageer en dan blijkt het nog niet zo te te zijn. Altijd anderen helpen no matter what en zelf geen rust hebben. Ja rust in mijn hoofd dat is wat ik zoek. Ik ga je tips vandaag gebruiken in reality. Je gebruikt het al jaren dus is het lastig om dit on te zetten en ja ik denk dat ik er hulp bij nodig hebt van jou. Bedankt voor je tips.
    Liefs Simona

    Antwoord
    • Kit de Haan

      Begin stap voor stap. Hou het zo klein en eenvoudig mogelijk. Daarom zijn mijn tips ook eenvoudig. Kies er één en blijf die een tijdje oefenen. Ik hoor graag je ervaringen. Bedankt voor je bericht en je openheid!
      Liefs Kit

      Antwoord
  2. Femke

    Mooi en helder Kit. Zag hier gister een filmpje over waar dit mooi bij aansluit. Voorbeeld: kies je doel, bepaal de richting/koers en laat het doel dan los. Je hebt geen controle over de uitkomst, geniet van de koers en laat de controle los!
    Iets wat nu niet goed voelt, kan later als iets goeds voelen en een waardevolle les zijn. Laat het los om er gelijk een oordeel over te hebben 🙏🏼

    Antwoord
    • Femke

      Precies wat jij dus ook vermeld en wat ik ook herken. Dank voor dit mooie en heldere blog!

      Antwoord
      • Kit de Haan

        Graag gedaan Femke!

        Antwoord
    • Kit de Haan

      Mooie aanvulling Femke! Dankjewel en fijn dat je er iets aan hebt.
      Liefs Kit

      Antwoord
  3. Marieke

    Met het loslaten zie ik voor me hoe je achterover kunt leunen en vanuit interesse de ontstane situatie kunt bekijken. Het moeten reageren valt dan weg. Mooi beschreven zo. Dank je!

    Antwoord
    • Kit de Haan

      Ja niet meer op alles reageren is een fijne oefening om los te laten. Reageren is vast pakken, er een mening of oordeel over hebben of je gelijk willen halen. Kost je veel. Laat het lekker los. De ‘toestand’ is vaak van de ander en daar heb je toch geen invloed op. Mooie toevoeging Marieke!
      Liefs Kit

      Antwoord
    • Kit de Haan

      Dankjewel Marielle! Pas als je echt loslaat ervaar je wat je hebt vastgehouden en hoeveel strijd en energie je het gekost heeft.
      Liefs Kit

      Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *