Hoe stop je met piekeren? - Kies wie je Bent

Hoe stop je met piekeren?

door | mrt 31, 2020 | 6 reacties

‘Laat het los. Doe eens ontspannen. Stop met piekeren.’

Makkelijk gezegd. Maar hoe?

Tollend hoofd

Je hoofd tolt van de gedachten. Er gaan zo’n zestigduizend gedachten per dag door je hoofd. Die gedachten zijn onbewust en komen voort uit de overtuigingen die je over jezelf hebt.

Overtuigingen

Je vindt jezelf dom, lelijk, onhandig, onzeker en je denkt dat anderen beter zijn dan jij. Of je vindt jezelf  juist intelligenter, sportiever en waardevoller dan een ander. Deze gedachten komen voort uit de overtuiging dat jij niet goed genoeg bent. Als je jezelf dom en lelijk vindt, vertel je jezelf de hele dag dat je niet goed genoeg bent. Maar gedachten waarin je jezelf vertelt beter te zijn, komen ook voort uit de overtuiging dat je niet goed genoeg bent. Want als je jezelf zou waarderen om wie je bent, heb je deze gedachten niet.

Niet goed genoeg

Waar komen die overtuigingen vandaan? Waarom zou je jezelf de hele dag vertellen dat je niet goed genoeg bent? Het geeft je een naar en gespannen gevoel. Je ligt er nachten van wakker. Waarom lukt het dan niet om die gedachten los te laten?

Kindertijd

Het begint in je kindertijd. Als kind krijg je niet genoeg waardering van de volwassenen om je heen. Je leert dat de mening van de ander belangrijker is dan je eigen mening. Je rapportcijfers, je plaats in het gezin of iets anders willekeurigs bepalen de waardering die je ontvangt. Je leert dat je niet kunt vertrouwen op je eigen gedachten en gevoelens over jezelf. Je leert dus om jezelf te waarderen op hoe een ander jou waardeert.

Hanenpoten

Die waardering wordt na verloop van tijd een gedachte en die gedachte wordt vervolgens een overtuiging. Ik ben bijvoorbeeld vaak gecorrigeerd op mijn handschrift. Op school vonden ze mijn handschrift onleesbaar en bibberig. Ik kreeg geen waardering voor mijn handschrift, alleen maar kritiek en afkeuring. Ik schrijf nog steeds niet mooi en nu, jaren later, vraag ik vaak mensen of ze mijn handschrift kunnen lezen en of grap ik het weg dat ik met hanenpoten schrijf, omdat ik de Kit de Haan heet. Ik heb geleerd mijn schrijven te waarderen op mijn slechte handschrift. Ik ontdekte jaren later pas dat ik inhoudelijk mooi kan schrijven en dat dit losstaat van mijn handschrift.

Beperkende overtuigingen

Jouw overtuigingen begeleiden je de hele dag. Overtuigingen over jezelf, de ander en de wereld. Dat kunnen ook goede overtuigingen zijn, zoals de overtuiging dat je de richtlijnen van het RIVM moet volgen om de coronacrisis te overwinnen.

Maar als je leeft vanuit irreële overtuigingen die je beperken, die je klein maken, waarin je jezelf overschreeuwt of die je afhankelijk maken van de waardering van anderen gaat er iets niet goed. Dat zit je onbewust vast in gedachten van niet goed genoeg zijn. Je staat ermee op en je gaat ermee naar bed. Je herhaalt deze gedachten voortdurend en het lukt je niet om je te ontspannen, je ligt nachten lang te piekeren en je kunt deze gedachten niet loslaten.

De keuze maken jezelf te waarderen

Wayne Dyer legt dit mooi uit. Hij zegt dat er een verschil is tussen waardering krijgen en waardering nodig hebben. Waardering krijgen is fijn. Als mensen laten merken dat je goed bent of als ze trots op je zijn geeft dat een fijn gevoel. Dat is iets anders dan waardering nodig hebben. Als dan de waardering namelijk wegblijft, voel je je niet goed genoeg en ga je zoeken naar waardering van buitenaf om je goed te voelen. Maak daarom bewust de keuze om jezelf te leren waarderen. Je waardeert jezelf door jezelf te complimenteren, gezond te eten, voldoende te bewegen en je eigen mening te geven.

Vergeet wie je bent

Daarom heb ik vier tips:

  1. Ga iets doen wat je gedachten verzet.
  2. Schrijf emoties van je af.
  3. Ga alleen de natuur in.
  4. Mediteer elke ochtend.

Ga iets doen wat je gedachten verzet

Activiteiten brengen je gedachten tot rust. Ga bijvoorbeeld sporten: zet je lichaam in om je gedachten tot rust te brengen. Door te sporten kom je letterlijk uit je hoofd in je lichaam. Bovendien ontspant het je lichaam en geeft het een krachtig gevoel. Dat gevoel blijft dagen bij je. Sport een paar keer per week en je zult zien hoe je opknapt. Het beïnvloedt de waardering voor jezelf omdat je je krachtiger, gezonder en rustiger voelt.

Schrijf emoties van je af

Houd een dagboek bij, laat je fantasie gaan en schrijf een verhaal. Het opgaan in schrijven geeft ruimte aan je creatieve geest en daardoor laat je beperkende gedachten los. Als schrijven bij je past, adviseer ik je dit echt vaker te doen. Het helpt je woorden te vinden voor wat er vanbinnen gebeurt.

Ga alleen de natuur in

Ik zie altijd lessen in de natuur. In het ontluiken van nieuw leven op een oude stronk zie ik nieuwe kansen en mogelijkheden van opnieuw beginnen en een kracht die niet vergaat. Of de vrijheid van spelende adelaars in de lucht, wat me doet beseffen dat ik ook die vrijheid heb. Het is belangrijk dat je alleen gaat en het praten even stopt. Praten komt voort uit je denken en voor je het weet zit je woorden te geven aan je eigen tekorten. Daar wil je juist uit – je wilt iets nieuws doen. De natuur is de uitgelezen plek om iets nieuws te ervaren.

Mediteer elke dag in de ochtend

Mediteer dagelijks, al is het maar vijf minuten. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld de app Insight Timer. Als je vaker mediteert ervaar je dat je gedachten tot rust komen. In meditatie pak je je gedachten en gevoelens niet vast, je laat ze voorbij gaan. Dat vraagt wel oefening, maar het is zeer behulpzaam om te leren hoe je je gedachten kunt loslaten.

Rustspiegel

Als je bovenstaande regelmatig doet, bouw je een rustspiegel op. Een rustspiegel is net als pijnmedicatie: die blijft een tijdje doorwerken, ook als je de dosis een keer hebt overgeslagen. Het is als het ware je basisniveau van rust. Je bouwt een bepaalde mate van rust op die langer bij je blijft. Je kunt de gedachte dat je niet goed genoeg bent uit je hoofd zetten door elke dag bewust aan je rustspiegel te werken. Net zolang tot het vanzelf gaat en je jezelf waardeert. Dan zul je zien dat je ook waardering krijgt van anderen zonder erom te vragen.

Gratis webinar Kaishi Meditatie 2 april 19:30

Zorg juist in deze tijd dat je je rustspiegel opbouwt door meditatie. Het gaat je helpen  in vertrouwen door deze crisis heen te komen.

Ik heb hiervoor een prachtig webinar ontwikkeld. In dit webinar ontdek je:

  • hoe je stopt met piekeren
  • hoe je in je kracht komt
  • waarom je energie krijgt van regelmatige meditatie

Stop met jezelf gek te maken en leer hoe je tot rust komt.

Wil jij dit ook? Ik heb beperkt plek voor kijkers en mijn webinars stromen snel vol.

Wacht dus niet te lang en meld je hieronder direct aan.

Uiteraard behandel ik jouw persoonlijke gegevens vertrouwelijk.
Ik verwijs je hiervoor naar de Privacy Verklaring.

6 Reacties

  1. Eva

    Een rustspiegel…. wat een mooi woord. Het zegt precies wat het moet zijn.

    Antwoord
    • Kit de Haan

      Dankjewel Eva! Ik kwam erop omdat ik hem zo voel. En dat je een Rustspiegel kunt opbouwen.

      Antwoord
  2. els

    Hoi Kit, je schrijft prettige blogs met veel waarde. Ik heb mij na het lezen van je blog aangemeld voor je webinar om zo een start te maken met meditatie. groet els

    Antwoord
    • Kit de Haan

      Je bent van harte welkom Els! Leuk dat je erbij bent.

      Liefs Kit

      Antwoord
  3. Marielle - Succes met je Bedrijf

    Mooi inderdaad die rustspiegel. Als spiegelglad water. Wayne Dyer gebruikt deze metafoor ook regelmatig. Gooi je er een steen in, dan ontstaat er onrust. Maar zodra deze steen naar de bodem zakt, komt de rust weer terug.

    Antwoord
    • Kit de Haan

      Ja dat vind ik ook altijd een mooi verhaal van Wayne Dyer. En het maakt duidelijk dat het tijd vraagt voordat de onrsut en de rimpels uit het water zijn. Dat duurt even. Bedankt voor je reactie.

      Liefs Kit

      Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *