Hoe kun je pijn transformeren?

door | nov 27, 2019 | 11 reacties

“Soms weet ik het niet,” zegt mijn fysiotherapeute. “Mensen zijn zo bang dat ik ze pijn doe, dat ze voortdurend alles aanspannen. Dan weet ik niet of ik de klacht aan het behandelen ben, of dat het strak aangespannen spieren zijn.”

VERZET

Terwijl ze dit zegt, denk ik aan Aikido. Hoe meer je je verzet tegen de klemmen die de tegenstander op je uitvoert, hoe pijnlijker het is. Vallen is helemaal een pijnlijke aangelegenheid als je niet meebeweegt en ontspant.

PIJN VERMIJDEN

Hoe reageer je op pijn? Ga je er zo snel mogelijk vandaan? Maakt de confrontatie met pijn je boos of onzeker? Of vermijd je pijn helemaal? Vermijden van pijn gaat automatisch. Op een pijnlijke voet kun je niet lopen en met een net getrokken verstandskies eet je geen nootjes. Je past je gedrag aan de pijnlijke situatie aan, zodat het zo min mogelijk pijn doet.

GEDRAG AANPASSEN

Bij emotionele pijn is dit ingewikkelder. Ben je een conflictvermijder? Vind je verjaardagen moeilijk? Ben je bang om alleen te zijn? Is je vertrouwen geschaad in relaties? Dan pas je ook je gedrag aan om die pijn te vermijden. Je gaat conflicten niet aan, je komt niet voor jezelf op, je gaat niet naar verjaardagen en elk nieuw contact moet je eerst van top tot teen checken, voordat jij je vertrouwen uitdeelt.

FYSIEKE PIJN

Fysieke pijn is vaak kortdurend. Ik loop nu twee weken rond met hielspoor en een gekneusde voet. Ik hinkel op mijn werk door de gangen, maar ik kan wel werken. Collega’s houden rekening met me en te grote fysieke inspanningen hoef ik niet te doen. Als de pijn verdwijnt, ga ik als vanzelf weer normaal lopen en vergeet ik de pijn in mijn voet. Mijn aangepaste gedrag verdwijnt omdat de pijn verdwijnt. Dat is anders bij langdurige fysieke pijn. Dan wordt het aangepaste gedrag het normale gedrag.

EMOTIONELE PIJN

Bij emotionele pijn pas je je gedrag ook aan. Je vermijdt conflicten, moeilijkheden of mensen door ze uit de weg te gaan. Of je komt zo sterk voor jezelf op, dat anderen geen kans meer hebben je te raken. Of je doet niets en je trekt je terug en er is niemand die je echt ziet of kent.

KORTDURENDE EMOTIONELE PIJN

Bij kortdurende emotionele pijn voel je bijvoorbeeld boos op je vriendin. In plaats van  haar dit te vertellen en erover te praten, ga je het contact uit de weg. Zij merkt dit en ze spreekt je hierop aan. Het hoge woord komt eruit en jullie lossen het samen op. Je aangepaste gedrag van vermijden verdwijnt en je deelt je levenservaringen weer met haar.

LANGDURIGE EMOTIONELE PIJN

Bij langdurige emotionele pijn verandert je aangepaste gedrag niet. Je blijft situaties vermijden, te sterk reageren op eenvoudige zaken of je laat nooit zien wie je bent of wat je kunt. Dan gaat er iets mis.

Hoe langer dit duurt, hoe meer je gaat denken dat je gedrag is wie je bent. Je laat dit gedrag al zo lang zien dat jijzelf, je omgeving, je partner en je collega’s allemaal dit gedrag van jou kennen. Helaas. Want hiermee bevestigen ze ook je gedrag, wat voor jou niet behulpzaam is.

JE BENT NIET JE GEDRAG

Gedrag is maar gedrag en dat heeft niets te maken met wie je echt bent. Gedrag kun je veranderen. Denk daarbij aan de volgende punten: 

  1. Je moet je eigen gedrag vervelend vinden.
  2. Als je geen last hebt van je eigen gedrag, doe je niks.
  3. Leer je gedrag herkennen.
  4. Ontdek waarom je dit aangepaste gedrag bent gaan vertonen.
  5. Doorvoel de pijn en het verdriet wat hier zit.
  6. Automatisch komt je natuurlijke gedrag omhoog, net als bij fysieke pijn.
  7. Het aangepaste gedrag verdwijnt.
  8. Je hebt inzichten en bewustzijn ontwikkeld op je gedrag.

Uit mijn praktijk ervaar ik dat mijn cliënten punt 4. het moeilijkste vinden. En dit is ook begrijpelijk. Het is de reden waarom je onbewust je gedrag hebt aangepast en vandaaruit keuzes gemaakt hebt in je leven.

MIJN PIJN

Ik wilde als tiener dolgraag naar de universiteit. Ergens onderweg naar mijn volwassenheid ben ik gaan geloven dat ik dit niet kan. Via omwegen heb ik de hogeschool gehaald. Ik heb jarenlang pijnlijk gevonden dat ik mij niet volledig heb kunnen ontplooien zoals ik gewild had. Ik hield mezelf klein en solliciteerde onder mijn niveau. Tot ik ontdekte dat het hier niet over gaat. Ik ben niet de hogeschool of de universiteit die ik wel of niet heb gevolgd. Wie ik ben en wat ik daarmee doe in dit leven is het enige wat telt. Het was noodzakelijk om mijn pijn – dat ik niet genoeg zou zijn – aan te kijken, te doorvoelen, te onderzoeken op de waarheid, erom te huilen en het los te laten. Dat geldt ook voor jouw pijn. Ik nodig je bij dezen om uit je pijn te onderzoeken.

PIJN ONDERZOEKEN

Pijn onderzoeken doe je door naar de pijn toe te gaan. Bij de fysiotherapeut op de bank of tijdens een Aikidotraining is het noodzakelijk om te ontspannen terwijl het pijn doet. Juist naar de pijn toe bewegen, te ontspannen, de pijn te voelen en het door je heen te laten trekken, werk je door de pijn heen.

PIJN TRANSFORMEREN

Het effect is groots. Pijn is als een zware rugzak die je al jaren meesleept. Door naar de pijn toe te gaan en los te laten, leeg je je rugzak. Pijn verdwijnt nooit helemaal. Maar het kunnen littekens worden die je goed verzorgt. Het grootste effect is dat je aangepaste gedrag verdwijnt en er krachten in je omhoog komen die je niet kent. Je ervaart ruimte, vrijheid, rust en liefde in je binnenwereld. Je voelt geen angst meer. Je angst voor pijn verdwijnt. Pijn hoort bij het leven en je hebt je oude pijn getransformeerd tot kracht.

HEB JE HIER EEN VRAAG OVER?

Ik kan me voorstellen dat je vragen hebt na dit blogartikel. Stel je vragen aan mij een kosteloze en vrijblijvende Kies wie je Bent Sessie. Blijf niet met je vraag rondlopen.

Boek een Kies wie je Bent Sessie en stel je vraag direct.

Uiteraard behandel ik jouw persoonlijke gegevens vertrouwelijk.
Ik verwijs je hiervoor naar de Privacy Verklaring.

11 Reacties

  1. Wim Verbeek

    Dank je wel Kit voor je heldere artikel over pijn en hoe je je daarmee verhoudt en vooral anders mee kunt leren verhouden. Het is niet eenvoudig om te ontdekken waar de pijn een uiting van kan zijn en daardoor onbewust je gedrag kan gaan bepalen.
    Beterschap voor je eigen hielspoor!

    Antwoord
    • Kit de Haan

      Dankjewel Wim. Het tegenovergestelde is ook waar. Als je pijn vermijd kom je er nooit achter wat de pijn je vertellen wil. Dit kun je hele leven volhouden. Dan liever naar de pijn toe, je er toe leren verhouden en uitkomen bij wie je echt bent.

      Liefs Kit

      Antwoord
  2. Marieke

    Ja mooi geschreven en juist de neiging om bij de pijn weg te gaan is er. Dus toch naar de pijn toe bewegen om vervolgens de rugzak te kunnen legen. Dank je Kit.

    Antwoord
    • Kit de Haan

      Graag gedaan Marieke. Als je daadwerkelijk naar de pijn toe beweegt, zul je ervaren dat je rugzak lichter wordt. Dat is juist zo mooi!

      Liefs Kit

      Antwoord
  3. Antoinette

    Hi Kit, prachtig beschreven… Hoe we van de pijn weg gaan…. En die neiging is er zo om aangepast of ontwijkend gedrag te vertonen om dit te doen. Ja, de pijn omarmen, dat is de weg. … En dat geeft heel veel idd. Dank je wel. Liefs, Antoinette

    Antwoord
    • Kit de Haan

      Dankjewel Antoinette voor je reactie. Het omarmen geldt voor al je emoties. En het willen omarmen van jezelf kun je voor leren kiezen.

      Liefs Kit

      Antwoord
    • Simona

      Kit,
      Bedankt voor de bewustwording van de verschillende soorten pijn. Mijn associatie met pijn is alleen de fysieke pijn. Terwijl ik wel te maken gehad heb met de emotionele pijn. Zelf zie ik het niet als pijn. Misschien ben ik te hard voor mezelf?
      Liefs Simona

      Antwoord
  4. Marielle - Succes met je Bedrijf

    Ja, het is zo menselijk om zo snel mogelijk van je pijn verlost te willen zijn. Dan ga je het vermijden. Maar juist dan gaat het meer pijn doen. Beter is de pijn er gewoon te laten zijn en te laten helen.

    Antwoord
    • Kit de Haan

      Mooie toevoeging Marielle. Pijn laten zijn en laten helen. Zodra je in pijn wilt ingrijpen wordt het pijnlijk doordat je gaat vermijden. Laten lijkt pijnlijker in het begin, maar dat is het niet. Het leert je lessen van parels en heling.

      Liefs Kit

      Antwoord
  5. Femke

    Herkenbaar. Natuurlijk wil je geen pijn! Maar als je je realiseert dat pijn je iets probeert te vertellen en ernaar luistert een het er laat zijn, kun je er van leren en er kracht uit halen! Mooi Kit!

    Antwoord
    • Kit de Haan

      Bedankt Femke voor je reactie! Het is precies wat je beschrijft. Als je anders kijkt naar de functie van pijn, is het al minder pijnlijk.

      Liefs Kit

      Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *