Hoe kom je uit je hoofd? 20 tips - Kies wie je Bent

Hoe kom je uit je hoofd? 20 tips

door | okt 7, 2020 | 1 reactie

Hoe stop je met piekeren en hoe kom je uit je hoofd?

Hoe raak je die onrust, spanning in je lichaam en gejaagdheid kwijt?

Hoe kun jij jezelf weer tot rust brengen?

Ik geef je hieronder 20 tips om uit je hoofd te komen en rust, stilte en diepe kalmte te ervaren.

1.    Maak contact met je lichaam

Je komt uit je hoofd door je lichaam te voelen. Maak kloppende bewegingen met je vuist of vlakke hand op je benen, je armen, je schouders, je borstkas en op je hoofd. Doe het zachtjes maar wel duidelijk. Als je vervolgens diep adem haalt ben je in je lichaam. Oefen dit dagelijks.

2.    Raak voorwerpen aan

Ga zitten en kijk om je heen. Pak een voorwerp dat je ziet en benoem het: “Ik zie…” Voel de structuur, de temperatuur, de vorm en het gewicht in je hand. Benoem vervolgens welke kleuren of letters je ziet. Blijf steeds nieuwe voorwerpen pakken en herhaal de zin: “ik zie…” totdat je diep en rustig adem haalt.

3.    Kijk naar één punt

Je gedachten wapperen alle kanten op. Pak de regie op je gedachten eenvoudig terug door naar één punt te kijken. Zoek een punt van een voorwerp, een schilderij of de muur en richt al je aandacht op dat ene punt. Blijf net zo lang kijken tot je voelt dat je ademhaling zich verdiept.

4.    Zie jezelf van een afstand

Dag en nacht zit je vol gedachten. Jij en gedachten voelen als één. Je kunt deze eenheid losweken door het volgende te oefenen: ga zitten. Zet alle schermen uit en concentreer je op je lichaam en je ademhaling. Voel de bank of stoel waar je op zit en voel je voeten op de grond. Neem waar wat je denkt en zeg tegen jezelf: “Ik heb gedachten, ik ben ze niet.”

Doe dit bij elke gedachte, tot je voelt dat het wat stiller wordt vanbinnen. Blijf rustig doorademen en geniet van de rust in je hoofd.

5.    Wees lief voor jezelf

Gedachten kunnen je gek maken. Je ergert je groen en geel aan je gepieker. Anderen vinden dat je overdrijft of je aanstelt en dat vind je zelf misschien ook. Maar wat het ook is waar je aan denkt, je hebt er een reden voor. Het gebeurt niet voor niets. Wees daarom lief voor jezelf. De allereerste stap naar zelfliefde is om toe te staan dat er iets in jou piekert. Omarm jezelf.

6.    Neem een warme douche

Een warme douche helpt je om je lichaam te voelen. Doe je ogen dicht en douche ‘blind’. Zoek op de tast naar je shampoo, de kraan of je washand. Sop jezelf in op gevoel. Deze oefening activeert je sensitiviteit en haalt je uit je hoofd.

7.    Loop in de regen

Als je met een hoofd vol zorgen buiten loopt, let dan op de stand van je hoofd. Als je naar beneden kijkt tijdens het lopen zit je in je hoofd. Til daarom je hoofd bewust op. Wanneer het regent, is het zuurstofgehalte in de lucht hoger. Adem dus meerdere malen flink in en uit. Blijf net zo lang lopen tot je hoofd leeg is.

8.    Stamp op de grond

Stamp tijdens het wandelen op de grond. Of spring omhoog en land op beide voeten waarbij je hard uitademt. Geef je negatieve energie af aan de aarde. Stamp en laat het los. Als je hierbij boos of woede voelt, is dat oké. Sta het jezelf toe.

9.    Voel wat je nodig hebt

Loslaten alleen is onvoldoende. Je piekert niet voor niets. Er is iets wat jouw liefde, zorg en aandacht nodig heeft. Het grootste werk dat je te doen hebt, is jezelf te waarderen voor wie jij bent en jezelf lief te hebben. Als je dit voelt in elke vezel van je lichaam, wankel je niet en is piekeren definitief voorbij.

10.  Handel in liefde voor jezelf

Gedachten zitten in je hoofd, gevoelens uiten zich in emoties en handelen uit zich in je gedrag. Als je negatief denkt, voel jij je rot en handel je (onbewust) liefdeloos en boos naar jezelf. Zorg beter voor jezelf. Wees liever en aardiger voor jezelf. Handel niet naar je negativiteit.

11. Roep “Stop!”

Als je herkent dat je vastzit in gedachten en jezelf gek denkt, roep dan keihard: “Stop!” Roep dat net zolang tot het even stil wordt vanbinnen. Help jezelf door te zeggen dat je het anders wilt. Leid jezelf af.

12. Schrijf je gedachten van je af

Schrijf je gedachten op. Knal het letterlijk op papier. Schrijf het van je af. Volg geen verhaallijn – het hoeft niet netjes of beleefd. Als je wilt vloeken of tieren doe dat dan. Of herhaal één zin tachtig keer. Als dat is wat voelt, schrijf het op. Als je klaar bent verfrommel je dit papier en gooi je het weg, met je gedachten erbij!

13. Leer je trigger kennen

Wat zet jouw piekergedachten aan? Wat is jouw pijnpunt waarin je geraakt wordt en waardoor je vastloopt? Leer je trigger kennen door jezelf te onderzoeken. Zie het als een project waarin je niet kunt falen. Praat erover met anderen.

14. Kies ervoor het anders te doen

Hoor je een kritische stem van binnen? Een stem die roept dat je niet goed genoeg bent, stom geweest bent of die zich extreem zorgen maakt? Als je deze stem bewust hoort, sta je voor de belangrijkste keuze in je leven. Sta je jezelf toe om ernaar te luisteren of kies je ervoor om het anders te doen? Kies vervolgens om het anders te doen. Zonder deze keuze verandert er niets aan je gepieker.

15. Onderzoek of het waar is

Onderzoek je gedachten op de waarheid wanneer je negatief over jezelf denkt. Is het waar wat je denkt? Nee, want je bént je gedachten niet. Deze methode komt van Byron Katie. Onderzoek haar theorie, die is zeer behulpzaam wanneer je veel piekert.

16. Maak de mening van de ander niet belangrijker dan je eigen mening

Veel gepieker gaat over wat een ander van je vindt. Als je dit doet, heb je de mening van de ander belangrijker gemaakt dan je eigen mening over jezelf. Maak je eigen mening leidend. Ga uit van jezelf en wat goed is voor jou. Dit is niet slecht of fout. Het is alleen van jou en dat is goed.

17. Gebruik handelend denken

Er is niets mis met denken. Denken in het hier en nu heb je nodig om je leven vorm te geven. Denken aan je boodschappen in de winkel of aan het verkeer tijdens het autorijden is normaal en gezond. Gebruik je denken waarvoor het bedoeld is.

18. Je bent goed genoeg

Ga ervanuit dat jij goed genoeg bent zoals je bent. Piekeren komt voort uit een gevoel van tekort. Als je goed genoeg bent hoef je niet te piekeren. Je bent een goed en vervuld mens. Van nature. Je denkt jezelf misschien tekort, maar dat ben je niet.

19. Laat het bij de ander

Neem problemen van anderen niet over. Alle mensen zijn zelf verantwoordelijk voor hun problemen. Als je problemen overneemt ga jij je zorgen maken over zaken die niet van jou zijn. Daar kom je niet uit, omdat het niet van jou is. Geef het terug aan de ander en neem volle verantwoordelijkheid voor wat van jou is.

20. Een ander is nóóit de oorzaak

Piekeren en zorgen maken gebeurt in jouw hoofd. Het gedrag, de levenssituatie of ziekte van een ander kunnen je dan zorgen baren. Je ligt er nachten van wakker. In dat geval ben je geneigd te denken dat je gepieker veroorzaakt wordt door de ander. Maar dat is niet waar. In jouw hoofd haak je ergens aan. Dat is begrijpelijk en oké, behalve als je er last van hebt. Dan kun je de keuze maken om het los te laten en het bij de ander te laten.

Bovenstaande tips zijn tot stand gekomen door mijn jarenlange zoektocht naar mezelf. Voor mij werken ze en ik heb er de afgelopen jaren tientallen cliënten mee geholpen.

Oefen de tips regelmatig en vergroot je keuzevrijheid. De keuze tussen piekeren of niet piekeren. Doe iets anders om uit je hoofd te komen. Uit je hoofd betekent dat je leeft in het hier en nu. Je leeft dan rustiger, liefdevoller en je kunt meer aan. Je vermoeidheid vermindert en je staat in je kracht. Dan gaat je leven voor jou werken.

Gratis webinar

Ik heb nog meer tips voor je in petto. Die deel ik in het gratis webinar Kalmeer je Geest. Meld je direct aan, want ik heb beperkt plek.

Uiteraard behandel ik jouw persoonlijke gegevens vertrouwelijk.
Ik verwijs je hiervoor naar de Privacy Verklaring.

1 Reactie

  1. els

    Hoi Kit, wat een mooie adviezen schrijf je in deze blog. zeker om te onthouden, dank je wel. groetjes els

    Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *