Hoe kanaliseer je boosheid? Tien tips - Kies wie je Bent

Hoe kanaliseer je boosheid? Tien tips

door | dec 10, 2019 | 7 reacties

“Ik word nooit kwaad. Maar als ik écht een keer kwaad word, dan ontplof ik als een bom. Dan zet ik de hele wereld in brand. Dan blijft er niets meer over. Daar ben ik zo bang voor” zegt een cliënt tegen me.

“Dat begrijp ik dat je daar bang voor ben” antwoord ik. “Je hebt verteld dat je problemen hebt met je baas. “Wat zou er gebeuren als je kwaad word op je baas?

Ze kijkt stil voor zich uit en zegt tot mijn verrassing: “Dan keil ik hem van de trap”. Ik zie haar lichaam trillen, ze balt haar vuisten en ze vecht tegen de tranen.

“Hoe dan?” vraag ik door. “Keil je hem van de trap met je handen of je voeten?”

“Wat?”

“Schop je of duw je hem van de trap?”

“Huh, schop. Goed hard, zo dat hij ook nooit meer op staat. Ooh, wat erg dat ik dit denk. Zie, dat bedoel ik dus.” zegt ze met een hoge stem.

“Met welke voet schop je? Links of rechts?” vraag ik rustig door.

Ze kijkt me verbaasd aan en ik zie haar iets kalmer worden. “Met rechts” zegt ze vertwijfeld.

“Oke, hij ligt nu kreunend van de pijn onder aan de trap. Wat ga je nu doen? Ren je van de trap af om hem nog een paar beuken in zijn gezicht te geven?”

“Nee!” zegt ze verontwaardigd. “Dat zou ik nooit doen. Ik zou hem ook nooit van de trap schoppen of hem überhaupt op wat voor een manier dan ook pijn doen.”

Bang zijn voor wat je voelt

Ken je dat gevoel? Dat je bang bent voor wat je voelt? Of bang bent voor de krachten die vrij komen als je je boosheid laat gaan? Hoe komt dat?

Situationele boosheid

Als iemand in een groep ijsjes uitdeelt en mij overslaat vind ik dat niet leuk. Als diegene niet zijn excuus aanbiedt en me grof verteld dat ik gewoon pech heb of lekker zelf mijn ijsje moet halen voelt dat niet prettig. Ik voel me dan niet gezien en dit maakt me boos. Deze boosheid is nog te overzien. Het gaat over  één situatie. Ik ben in een situatie onbeschoft behandeld en het is begrijpelijk dat dit me boos maakt.

Structurele boosheid

In vergelijking tot situationele boosheid is structurele boosheid ernstiger. Structurele boosheid ontstaat in je kindertijd. Als je als kind niet de ruimte hebt gekregen om kind te zijn of omdat je moest zorgen voor anderen of omdat je ouders jouw toekomst naar hun hand zetten.

Stel dat je een talent hebt voor toneelspelen en muziek en je als kind voor je ziet hier je brood mee te verdienen.  Echter onder druk van je ouders heb je het geschopt tot manager, advocaat of financieel adviseur. Prachtig zou je zeggen en toch voel je je boos.

Hoe komt dat het je boos maakt? Je hebt niet de ruimte gekregen je talent te ontwikkelen en je bent structureel niet gezien in wat je het liefst doet. Je vindt dat je door je verplichtingen nu niet meer in staat bent om je dromen te verwezenlijken. Tegelijkertijd vind je het jammer en voel je de onrechtvaardigheid hoe een ander dit voor jou heeft kunnen bepalen.

Boosheid die zich opdringt

Het gevoel van onrechtvaardigheid en het hier boos over zijn dringt zich door de jaren heen aan je op. Als je hier geen ruimte aan geeft, omdat je dat niet durft of niet kan, zal de boosheid zich blijven herhalen tot het door jou gezien en erkend is.

Horrorverhaal

De cliënt die haar baas van de trap wil keilen heeft een jarenlange woede opgebouwd vanuit haar jeugd. Ze is bang voor haar boosheid. Ze heeft een beeld ontwikkeld, een verhaal over wat er gebeurt als ze haar boosheid gaat uiten. Namelijk: dat haar bom ontploft, dat zij de wereld in brand zet en er niets meer over blijft. Het is een horrorverhaal.

Haar grootste angst

Haar grootste angst is het horrorverhaal wat ze zichzelf vertelt. Niet de boosheid zelf. Ik vraag haar concreet door wat ze precies gaat doen. Gaat ze schoppen, duwen, doet ze dat met links of met rechts? Wat ik hiermee doe is haar horrorverhaal concretiseren en daarmee naar haar eigen werkelijkheid brengen.

Haar werkelijkheid

In werkelijkheid heeft ze helemaal niet de intentie haar baas pijn te doen. Dat is precies wat ik wil horen. Nu kan ze zien dat haar angst voor boosheid een horrorverhaal geworden is.

Net als een ballon

Boosheid zelf is niet eng. Boosheid voelt allesoverheersend aan. Daarom is het belangrijk om te leren boosheid beetje bij beetje toe te laten. Alsof je een ballon leeg laat lopen. Als je dit in één keer doet flappert de ballon als een wilde door de lucht. Je kunt ook met je wijsvingers beetje bij beetje er lucht uit laten ontsnappen.

Kanaliseren van boosheid

Het toelaten van boosheid op de juiste manier is het kanaliseren van boosheid. Bij het kanaliseren van boosheid maak je contact met je boosheid en geef je er ruimte en erkenning aan waardoor je het stap voor stap loslaat.

Tien tips voor het kanaliseren van boosheid

Ik geef je hieronder tien tips om je te helpen boosheid te kanaliseren.

  1. Schenk er elke dag 10 minuten aandacht aan.
  2. Zorg voor een matras of een kussen.
  3. Zorg dat je alleen bent.
  4. Ga in een prettige houding zitten of staan zodat je jezelf niet beschadigd.
  5. Zoek de boosheid op, die is niet moeilijk te vinden.
  6. Sla met je vuist of voorwerp 1 tot maximaal 10 keer op het kussen.
  7. Benoem waar je boos op bent.
  8. Spreek met jezelf af dat je het toelaten van deze boosheid alleen thuis doet. Niet buiten of op je werk of bij vrienden.
  9. Neem de tijd om de emoties die omhoog komen te voelen. Misschien ga je huilen of voel je je heel moe worden.
  10. Zorg goed voor jezelf. Niet meer uitgaan, geen wijn drinken, goed en gezond eten of een wandeling maken.

Elke dag

Je zult echt resultaat merken als je dit elke dag tien minuten doet. Ik heb in het kanaliseren van mijn boosheid meerdere dingen gedaan. Van kopjes gooien, tot keiharde muziek draaien, tegen oude verrotte bomen slaan en op een matras of kussen slaan. Voor mij werkte het slaan op een matras of kussen het best, met precies benoemend wat mij boos maakt.

Het lucht op

Je zult merken dat het je oplucht. Je voelt je lichter worden. Je voelt je letterlijk vrijer worden. Je durft je laten gaan. De boosheid en vooral de angst voor de boosheid verdwijnt volledig. Je voelt de behoefte om ruimte te geven aan je talenten en je gaat toneel spelen en muziek maken.

Vragen?

Ik kan me voorstellen dat dit blog vragen bij je oproept of dat je hier een keer met mij over in gesprek zou willen. Dat kan altijd.

Als je dat wilt wacht dan niet te lang. Ik heb een agenda die snel volloopt. Boek nu een Gratis Kies wie je Bent en ik help je graag verder.

Uiteraard behandel ik jouw persoonlijke gegevens vertrouwelijk.
Ik verwijs je hiervoor naar de Privacy Verklaring.

7 Reacties

  1. Femke

    Wauw wat een verhelderend blog! Bedankt voor de mooie tips en duidelijke voorbeelden! Ik ga denk ik ook eens op een kussen slaan 😃 vooral om de frustratie er soms even uit te gooien!

    Antwoord
    • Kit de Haan

      Dankjewel Femke en op een kussen slaan is erg lekker. Goed om uit te proberen.

      Antwoord
  2. Marielle - Succes met je Bedrijf

    Wat een mooi blog Kit. De boosheid en de angst voor je eigen boosheid kan je behoorlijk in de klem houden. Wat mij altijd oplucht is buiten zijn. Een flink stuk fietsen of lekker roeien. Dat geeft rust.

    Antwoord
    • Kit de Haan

      Je beschrijft twee mooie toevoegingen aan de tien tips± naar buiten gaan en fysieke inspanning. Zeer behulpzaam om boosheid te kanaliseren en de angst voor boosheid tot rust te brengen. Dankjewel!

      Antwoord
      • Simona Van Leeuwen

        Mooi blog. Aangezien ik nogal alles eruit gooi heb ik zelf niet dat ik mijn boosheid opkrop. Herkenning van boosheid bij mijn partner is er wel. Bijvoorbeeld zwijgen en negeren. Ik zal hem eens wat tips van jou geven.
        Simona

        Antwoord
  3. Wim Verbeek

    Heel herkenbaar Kit. Wat ik zelf ook vooral lastig vind is de boosheid die zich vermomd in iets anders waardoor het voor mezelf en de ander nog lastiger wordt om te zien wat er werkelijk aan de hand is.

    Antwoord
    • Kit de Haan

      Ja die is lastig. Daarom is het zo belangrijk bewustzijn te ontwikkelen op je patronen en veel te mediteren. Hoe meer je jezelf observeert hoe meer je ziet wat je doet. Mooie toevoeging Wim. Is inderdaad erg belangrijk om hier lessen in te leren.

      Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *