Hoe helpt ademhalen bij helder denken? - Kies wie je Bent

Hoe helpt ademhalen bij helder denken?

door | mrt 3, 2020 | 5 reacties

Hoog ademen

Je bent snel moe en geïrriteerd. Je voelt je gespannen en onrustig, je hebt veel zorgen, je piekert veel en daardoor adem je onbewust hoog – niet naar je buik zodat de zuurstof diep tot in je longen doordringt. Spanning zet je lijf namelijk vast en doordat je minder zuurstof opneemt, heb je minder energie en kracht.

Ben jij je bewust van je ademhaling?

Ben jij je wel bewust van je ademhaling? Je haalt duizenden malen per dag adem zonder dat je het weet. Een volledig onbewuste handeling die jou in leven houdt.

“Hét ademt, niet jij,” hoor ik mijn meditatieleraar zeggen. “Adem geruisloos.”

Zijn opmerking verwart me. Ik ben het toch die ademt? Het zijn míjn longen in míjn lichaam. En mijn ademhaling maakt ook helemaal geen lawaai.

Gecontroleerd ademhalen

In de meditatieruimte kun je een speld horen vallen. Ik focus me op mijn ademhaling en ik krijg het benauwd. Ik probeer het in stilte te doen, maar ik adem onregelmatig en ik neem grote happen lucht in die ik gecontroleerd probeer uit te blazen. Ik maak hierbij geluid. Ik dwing mezelf te ontspannen, wat natuurlijk niet lukt.

Naar je buik ademen

“Adem naar je buik.” Naar je buik ademen vergt ontspanning. Laat toe dat je middenrif naar beneden gedrukt wordt. Adem door tot in de diepste bronchiën van je longen. Dan zetten je longen helemaal uit, drukt je middenrif je organen naar beneden en je buik zet een beetje uit.

Je neemt veel zuurstof op, die zich door de ontspanning gemakkelijk door je lichaam verspreidt. Je hersenen krijgen veel zuurstof waardoor je helder kunt denken en je hart pompt eenvoudig alle zuurstof naar je kleinste cellen in je lichaam. Het voelt gezond en krachtig.

Ademen in het hier en nu

Hoe helpt ‘naar je buik ademen’ tegen stress? Dat komt omdat je alleen maar kunt ademen in het hier en nu. Je kunt een ademteug van gisteren niet herhalen of voor morgen vast wat inademen en bewaren. Maar in je hoofd doe je dit voortdurend. Je herhaalt gedoe van gisteren en je bereidt je voor op morgen. In gedachten zet je de situatie vast. Je ligt er van wakker.

Geen controle

Je bewust worden van je ademhaling laat zien dat je geen controle hebt over je leven. Er gaat lucht door je heen die je niet kunt vastpakken. Heb je in het zwembad wel eens geprobeerd om zo lang mogelijk onder water te blijven? Of je wilt of niet, je moet weer omhoog komen om al proestend en half stikkend toch weer adem te halen.

Je kunt het niet vastpakken

Net zoals je je ademhaling niet kunt vastpakken, kun je je gedachten ook niet vastpakken. Dat is precies wat je in meditatie ervaart. Je hebt misschien de illusie dat je gedachten kunt vastpakken. Dat je een situatie van gisteren kunt herhalen en op morgen kunt plakken. Maar de gedachte die je zogenaamd vastpakt kun je alleen maar vastpakken in het heden. Het kost veel energie om iets ouds in het hier en nu voortdurend geforceerd te herhalen. Je ligt er nachten wakker van en je kunt er zelfs letterlijk ziek van worden.

Het denkt niet jij

Mijn leraar zegt: “Het ademt, niet jij.” Hij had ook kunnen zeggen: “Het denkt, niet jij.” Want het is een gegeven feit dat je denkt. Je denkt de hele dag door. Het grootse deel van wat je denkt is onbewust. “Het denkt niet jij” betekent dat je toestaat dat je gedachten door je heen gaan. Net als je ademhaling.

Niet zo serieus nemen

Dat betekent dus dat je gedachten niet zo serieus moet nemen. Veel gedachten zijn klinkklare onzin van het ego. Dat vertelt je de hele dag onzin over goed en fout, maakt vergelijkingen met anderen en herhaalt wat je al tien keer eerder hebt gedacht.

Ademen is net als denken

Als je rustig in de bus zit, check je niet of je goed of fout ademt, je vergelijkt je ademhaling al helemaal niet met anderen en de adem die je al hebt uitgeblazen probeer je niet tienmaal opnieuw in te ademen.

Stop dus ook om dit te doen met je gedachten. Tijdens het mediteren leer je je gedachten te laten zijn voor wat ze zijn. Je doet er niets mee. Je merkt ze op en je laat ze gaan.

Dit niets doen oefen je met je ademhaling tijdens je meditatie. Toen ik hiermee begon, kreeg ik het benauwd. Ik vond het erg moeilijk om bewust mijn ademhaling los te laten. Om toe te staan dat ‘het’ ademt, en niet ik. Uiteindelijk heeft dat mij geholpen de ontspanning te vinden om mijn gedachten door mij heen te laten gaan en los te laten. Om gedachten te zien als wolkjes in de lucht die voorbij drijven.

Gratis Kaishi Meditatie Webinar – 16 maart 13:00 en 19 maart 19:30

Wil jij rust in je leven? Wil je af van gepieker? Wil je ontdekken hoe je energie krijgt van  meditatie?

Ik vertel het je allemaal in de gratis webinar Kaishi Meditatie. Tijdens dit webinar deel ik bovendien een mooie oefening voor je meditatie. Ik heb beperkt plek, meld je dus snel hieronder aan.

Uiteraard behandel ik jouw persoonlijke gegevens vertrouwelijk.
Ik verwijs je hiervoor naar de Privacy Verklaring.

5 Reacties

  1. Femke

    Mooie verhelderende blog Kit. Ik heb heel lang onbewust bij inspanning, of bij stress, irritatie en god mag weten wat nog meer, mijn adem ingehouden. Mijn moeder riep dan altijd, vergeet niet te ademen en dan dacht ik “ja duh” hoe kan ik dat nou vergeten. Ik ben me er nog niet altijd bewust van, maar op het moment dat ik het wel ben, helpt het heel erg om weer even te landen, even hier en nu te zijn en me te realiseren wat er echt toe doet. Dank voor je mooie blog!

    Antwoord
    • Simona

      Moeilijk is het wel om het er te laten zijn. Je geeft mooie voorbeelden waar ik mee aan de slag ga. Ik ben gefrustreerd tegen mezelf aan het zeggen: loslaten die handel, maar dan lukt het juist niet! Ik zie uit naar je meditatie en verwacht er weer veel van. Voornamelijk rust en tips hoe ik rustiger kan zijn in mijn hoofd. Thank you lieve Kit.

      Antwoord
      • Kit de Haan

        Hoi Simona,
        Loslaten die handel…. Ja daar gaat het wel over. Alleen los laten is het laten niet doen. Supergaaf dat je hebt aangemeld. Het wordt superleuk en leerzaam voor je. En graag gedaan lieve Simona!
        Liefs Kit

        Antwoord
    • Kit de Haan

      Ja dat is ook wat vaak gebeurd bij spanning en stress. Dat je gewoon niet ademt. Tja hoe kun je het vergeten. Daarom zo goed je er bewust van te worden en te ervaren dat het je naar het hier en nu brengt. Het kunnen doorademen in het moment is uiteindelijk het enige wat je kan doen. Bedankt voor je reactie van Femke.
      Liefs Kit

      Antwoord
  2. Marielle - Succes met je Bedrijf

    Van Wayne Dyer leerde ik dat je niet je lichaam bent, maar je lichaam hebt. Je bent niet je gedachten, maar je hebt je gedachten. Zelfde met ademhaling en nog zoveel andere dingen in het leven. Zo belangrijk om daar af en toe bij stil te staan.
    Mooi blog Kit, dankjewel voor het delen.

    Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *