Hoe doe je het belangrijkste in je bedrijf? 5 stappen

door | jan 27, 2021 | 0 Reacties

Wat vind jij het belangrijkste in je bedrijf? Is dat wat je doet, het geld dat je verdient, je klant of ben je dat zelf?

Beginnersvragen

Beginnende ondernemers vragen mij vaak wat ze moeten doen om een bedrijf te starten. Ze stellen vragen over financiën, zichtbaarheid en hoe ze aan klanten komen. Vervolgens rekenen ze uit wat ze kunnen verdienen en zetten ze prijzen op hun website. Ze zijn dan officieel gestart. ‘Laat het geld nu maar komen.’

Ervaring

Maar uit ervaring weet ik dat het zo niet werkt. Want ben je er werkelijk klaar voor? Zelf ontdekte ik dat ik er niet klaar voor was op dat moment. Ik begon mijn bedrijf in grote twijfel. Ik vond het doodeng om mezelf te tonen op social media en mijn website. Ik vroeg extreem lage prijzen voor mijn sessies, omdat ik bang was dat mensen het niet wilden betalen en dat ik niet goed genoeg was om meer te vragen. Ik was voortdurend bang om fouten te maken of klanten tegen me in het harnas te jagen. Ik deed alles om aan de wens van de klant tegemoet te komen en ik vergeleek mezelf voortdurend met andere ondernemers die ik beter vond. Tegelijk had ik een groot verlangen naar geld en was ik gefrustreerd dat mijn keiharde werken helemaal niets opleverde.

Herken je dat?

Als je dat herkent, ben je niet de enige. Het is een veelvoorkomende valkuil en juist daarom is het ondernemerschap zo’n mooie kans om iets nieuws te leren. Wat ik hierboven beschrijf gaat allemaal over denken in tekorten. Je vindt dat je niet goed genoeg bent, je twijfelt aan wat je kunt, je durft jezelf niet te laten zien, je denkt dat anderen beter zijn en je onderschat je eigen waarde. Zonde, want het is niet waar. De enige die dat gelooft ben jij.

Wat is het probleem?

Het probleem is dat jij dit geloof meeneemt in je bedrijf en naar je klanten. Vervolgens ben je verbaasd dat je bedrijf niet loopt. Ik hoop dat je nu kunt zien dat dat niet zo gek is, want dat doe je zelf. Als jij er al niet in gelooft, waarom zouden je klanten het dan geloven? Klanten gaan pas van je kopen als ze je vertrouwen, maar dat doen ze niet als jij jezelf niet vertrouwt.

Ondernemen gaat over jou

Ondernemen gaat dus over heel iets anders dan je denkt. Natuurlijk kun je cursussen volgen om nog beter te worden in je vak of zelfs om te leren verkopen. Maar zolang jij blijft denken in tekorten, trek je tekorten aan. De belangrijkste les in ondernemen gaat niet over wat je doet maar over wie je bent en vooral: hoe je bent.

Ontwikkel kalmte

Ben jij serieus van plan om een duurzaam bedrijf op te bouwen en wil jij echt van betekenis zijn voor je klanten? Ontwikkel dan kalmte. Kalmte betekent dat je rustig bent vanbinnen, dat jij je eigen waarde kent, dat je als eerste voor jezelf zorgt, dat je blijft staan voor wie je bent en dat je jezelf niet vergelijkt met anderen. In kalmte zijn is voelen en weten dat je overvloed bent en dat al je handelingen hieruit voortkomen. En overvloed trekt overvloed aan. 

Hoe kom je daar? 5 stappen

  1. Onderzoek je beperkende overtuigingen

Een overtuiging is een denkpatroon over jezelf. Als jij ervan overtuigd bent dat je niet goed genoeg bent, heb je gedachten als: ‘Ik kan het niet’ of ‘ik ben het niet waard’.  Als je weet dat je gedrag voortkomt uit wat je denkt, en je denkt negatief over jezelf, dan uit zich dat in bijvoorbeeld onzekerheid over je prijs of dan verlies je het van een klant die dat niet wil betalen. Dit is denken in tekort en dat levert een tekort op, want je krijgt te weinig geld of zelfs helemaal geen geld.

Als jij jezelf zou zien in overvloed en je weet wat je waard bent, is er geen discussie over geld. Als een klant jou te duur vindt, gaat die naar een ander. Dat raakt je niet. Jij blijft staan voor jouw waarde en wat je te bieden hebt omdat je weet dat je goed bent en kwaliteit levert.

  1. Stop ad-hoc te werken

Denken in tekorten doet pijn en veroorzaakt dat je ad-hoc allerlei dingen ontwikkelt om van die pijn af te komen. Je beweegt hierdoor van het ene tekort naar het andere en je past je handelingen als ondernemer daarop aan. Het gevolg is dat je voortdurend achter de feiten aan rent. Je hebt geen strategie en geen plan.

Als je in kalmte bent, heb je vertrouwen. Vertrouwen betekent dat je weet dat je van nature overvloed bént. Dan hoef je niets ad-hoc te doen. Dan heb je een strak plan dat je toepast en herhaalt. Dat trekt klanten aan omdat je betrouwbaar overkomt.

  1. Neem rust

Neem rust om kalmte te ontwikkelen. Stop met keihard werken. In rust leer je namelijk zien dat je dan te gefocust bent op resultaat en dat dit voortkomt uit jouw gevoel van tekort. Als je dat blijft doen, mis je de ervaring dat je overvloed bent. Neem dus rust en ontwikkel kalmte.

  1. Mediteer

Meditatie is onontbeerlijk om kalmte te ontwikkelen. Meditatie leert je twee belangrijke dingen: jezelf kennen en te werken met kalmte. Om te ervaren dat je overvloed bent en om los te komen van beperkende overtuigingen helpt meditatie.

  1. Zoek een coach

Elke ondernemer heeft een coach nodig. Een coach die jou de weg wijst naar overvloed, kennis heeft van kalmte en de valkuilen kent van denken in tekorten. Want geldproblemen, lastige klanten, de coronacrisis, je onzekerheid en je verlangen naar resultaat zijn de triggers die je laten denken in tekort, je vastzetten in je bedrijf en leiden tot frustratie. Je hebt een coach nodig die je uitdaagt om het onmogelijke te doen en die je leert wat je nog niet weet. Daar is lef voor nodig en de bereidheid om risico te nemen. Die coach kan ik zijn, maar dat hoeft niet. Zoek iemand bij wie het klikt en je vertrouwt voelt het achterste van je tong te laten zien.

Gratis Kaishi Meditatie

Sinds een aantal maanden draai ik een gratis wekelijkse meditatiegroep voor ondernemers. Voel je vrij om deel te nemen. Het is fijn om met andere ondernemers te mediteren en het is een mooie start om Kalmte te oefenen. Meld je direct aan via de knop hieronder. 

Uiteraard behandel ik jouw persoonlijke gegevens vertrouwelijk.
Ik verwijs je hiervoor naar de Privacy Verklaring.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *