Geduld is op

Word jij steeds sneller boos? Kun je steeds minder hebben? Is je geduld op? Het baart je misschien zorgen. Het geeft je een rotgevoel en soms kom je daar de hele dag niet vanaf.

Direct reageren

Een rotopmerking, afsnijders in het verkeer, mensen die treuzelen, terwijl jij ongelooflijk haast hebt.
De stoom komt je oren uit, je voelt je gestrest en al je spieren zijn gespannen. Je reageert direct en flapt er iets uit als: ‘Schiet nou toch eens op, ga weg, kijk naar jezelf!’ en voor je het weet steek jij daarbij je middelvinger op.

Goedpraten

Vlak daarna baal je een beetje en praat je het voor jezelf goed dat de ander ook normaal moet doen. Je schrok je immers een hoedje toen hij ineens dreigde jou in de wielen te rijden. Je vindt het begrijpelijk van jezelf dat je begon te tieren.

Oog om oog, tand om tand

Het probleem zit hem in je reactie. Zonder nadenken reageer je direct op een situatie. Als de situatie negatief is, reageer je snel negatief terug. Oog om oog, tand om tand.

Als je reageert denk je niet

Doordat je je laat verleiden om direct op je impulsen te reageren, denk je niet na. Je staat niet stil bij je eigen gedrag en je bent al helemaal niet bezig met de ander. Als je ook maar één meter zou moeten lopen in de schoenen van de ander, begrijp je meteen waarom een ander doet wat hij doet. Maar als je direct reageert kom je daar nooit.

Ongezond voor jou

Bovendien is het slecht voor jezelf om direct te reageren. Het is niet de juiste en gezonde wijze om met jezelf om te gaan. Je geeft jezelf negatieve energie. Dat vreet aan je en je voelt je snel boos en gefrustreerd. Als je dit lang volhoudt, word je er ziek van. Je kunt jezelf ziek maken met een negatief patroon wat je jarenlang herhaalt.

Dr. Edith Eva Eger

Ik was op 3 mei 2019 bij een masterclass van dr. Edith Eva Eger. Deze Hongaars-Joodse vrouw heeft als zestienjarig meisje in Auschwitz de meest verschrikkelijke dingen meegemaakt. Ondanks die verschrikkingen, kon zij kiezen voor de liefde en de positieve energie. Het was zeer ontroerend en leerzaam om naar haar wijze woorden te luisteren. Zij is nu 91 jaar en werkt nog steeds als psychotherapeute om anderen te helpen de negatieve energie te doorbreken en te kiezen voor de liefde.

Zij benoemde de volgende stappen:

Wacht met reageren

Stop jezelf. Niet direct in de verdediging schieten of gaan schelden. Wacht.

Denk na over wat je denkt

Je gedachten bepalen hoe jij je voelt. Door niet te reageren kun je onderzoeken wat je denkt. Als iemand je afsnijdt is het logisch dat je denkt dat je door het oog van de naald gegaan bent. Het was echt eng wat er gebeurde.

Sta toe dat je voelt wat je voelt

Natuurlijk was je bang. Bang dat je een ongeluk krijgt of bang dat het pijn gaat doen of misschien zelf bang dat je doodgaat. Voel de lichamelijk sensaties van de angst en laat het los.

Beslis hoe lang het mag duren

Als je deze angst de hele dag gaat herhalen zit je wederom in een negatieve reactie die niet goed voor je is. Kies ervoor om jezelf toe te staan om bang te zijn én kies wanneer het voldoende is. Als je dat echt doet, zullen emoties, ook moeilijk emoties, je steeds sneller loslaten. Wees ook niet bang voor wat je voelt. Voel wat er gevoeld moet worden

Zie het als een cadeau

In emoties of moeilijke situaties liggen grote leerervaringen besloten. Veel van je gedrag is onbewust. Dus:
• Wacht.
• Denk na over wat je denkt.
• Voel wat je voelt.
• En kies hoe lang het mag duren en laat het los.

Door dit aan te leren ontwikkel je bewustzijn. En bewustzijn is een groot cadeau. Bewustzijn geef je vrijheid en inzicht hoe je wilt reageren op de negatieve gebeurtenissen in je leven.

Laat het los

Misschien is er echt actie nodig. Doe bijvoorbeeld aangifte van roekeloos rijgedrag of bepaal wat je belangrijk vindt om te doen. Laat het vervolgens los. Bewust. Zeg dit tegen jezelf: “Ik kies ervoor om het nu los te laten.”

Oefening baart kunst

Net als met alles wat nieuw is, moet je dit rijtje oefenen: wacht, denk, voel, laat los. Dat lukt niet in één keer, ook niet in tien keer. Maak er een project van voor jezelf. Beslis dat je dit wilt leren. Het is een tool die je de rest van je leven kunt gebruiken. Je leven wordt daardoor makkelijker.

Je leeft minder ad hoc van situatie naar situatie. Je bent geen brandjesblusser meer, maar je staat bewust in je leven en je bent in staat op een krachtige en gezonde wijze de moeilijkheden in je leven het hoofd te bieden. Wordt je leven daardoor minder pijnlijk? Nee, dat denk ik niet. Het leven is pijn. Dat hoort erbij. Je kunt het wel beter dragen en je vecht niet meer tegen wie je bent.

Probeer om te beginnen het wachten eens uit. In plaats van direct te reageren wacht even. Ik ben nieuwsgierig hoe dit voor je is. Is  dat moeilijk of juist makkelijk? Geeft het je ruimte of maakt het je alleen maar geïrriteerder?  Laat het me weten in onderstaand reactieveld.  

Kaishi Meditatie

Een krachtige manier om dit te oefenen is meditatie. In meditatie creëer je de situatie om naar jezelf te kijken en te onderzoeken wat je denkt, voelt, hoe lang het bij je blijft en hoe je het los kunt laten. In meditatie oefen je om niet direct te reageren op wat je voelt of denkt, maar ernaar te kijken en je bewustzijn te vergroten. Ik heb dit uitgebreid beschreven in mijn vorige blog Houd jij het uit met jezelf?

Doe aanstaande woensdag mee

Elke woensdagmorgen geef ik de Kaishi Meditatie. Kom een keer meedoen en ervaar zelf wat meditatie voor je kan betekenen.

Ik geef deze meditatie elke woensdagmorgen online en is kosteloos. Je bent van harte welkom om mee te doen.

Meld je nu aan: Registratie Kaishi Meditatie

Ik kijk ernaar uit je te begeleiden in je meditatie.

 

Uiteraard behandel ik jouw persoonlijke gegevens vertrouwelijk.
Ik verwijs je hiervoor naar de Privacy Verklaring.