Waarom overkomt jou dit nou altijd? Je wilt dit niet. Het is niet eerlijk. Had je het maar anders gedaan, dan was je nu waarschijnlijk gelukkig geweest. Herken je deze gedachten?

Je wilt een ander leven

Het leven brengt je niet wat jij graag wilt. Als dit soort gedachten je dagelijks plagen voel jij je ongelukkig. Je voelt je niet bij machte nog iets te veranderen, omdat sommige dingen nu eenmaal voorbijgaan. Je baalt hiervan en je hebt het gevoel dat je faalt in je leven.

Perfect leven

In het leven wat je voor jezelf bedacht hebt, bestaat dit gedoe niet. Dan heb je een liefdevolle man, kinderen die gewoon doen wat je zegt, heb je een prachtig huis, een mooie auto en een baan waarin je gewaardeerd wordt. Helaas is dit niet jouw werkelijkheid.

Don’t change the landscape, just change the way you look at it

De werkelijkheid kan je niet veranderen. Je kan wel veranderen hoe je naar jouw werkelijkheid kijkt Als je voortdurend baalt van de situatie waarin je zit gaat er niets veranderen.

Wat helpt wel?

Wat je hier te doen hebt, is leren kijken naar jezelf én het met jezelf uithouden. Ik adviseer je hier ook echt mee te gaan beginnen. Help jezelf door iets nieuws te gaan doen.

Hoe doe je dat?

Ga mediteren. In meditatie leer je naar jezelf te kijken. Daarnaast zit je langer in dezelfde positie, die je leert uit te houden en erbij te blijven. Meditatie haalt je naar het hier en nu. Je leert met liefde te kijken naar jezelf en je leven.

Zitten

Mediteren gebeurt veelal zittend. Dat kan op een kussen zijn of op een stoel. Het belangrijkste is dat je rug recht is. Ik ben van mening dat het belangrijk is om te gaan zitten en bijvoorbeeld niet te gaan liggen. Liggen is wel erg comfortabel. Het is alleen veel belangrijker om te gaan leren uithouden wat niet zo comfortabel is.

Vormen van meditatie

Er zijn vele vormen van meditatie. Van het luisteren naar muziek, luisteren naar één woord dat zich steeds herhaalt, iemand die de meditatie begeleid of het kijken in het vlammetje van een kaars. Het doel is afleiding en focus. Je wordt afgeleid van je gedachten en tegelijkertijd focus je op één ding waardoor je rustiger wordt. Je geeft je mind zeg maar iets te doen.

Je gedachten stopzetten

Mediteren is niet je gedachten leren stop te zetten. Ik weet dat veel mensen dat denken, echter mediteren is leren kijken. Kijken naar jezelf. Kijken naar jouw werkelijkheid zoals die zich op dit moment voordoet.

Waar mediteren?

Je hoeft niet perse naar een klooster of een meditatieschool om te leren mediteren. In mijn beginfase heb ik bewust gekozen voor een groep. Dat hoeft niet. Je kunt ook gewoon thuis mediteren. Het fijne van een groep is dat de ruimte sacraal is ingericht en dat er rituelen zijn die helpen je meditatie voor te bereiden.

Tips

Als je ervoor kiest om thuis te gaan mediteren zorg dan voor een aantal zaken.

  • Zorg voor het juiste kussen. Je kunt een plat of bol kussen nemen
  • Zorg voor een goed onderdek waar je op gaat zitten
  • Je knieën moet lager zijn dan je heupen als je zit
  • Zorg voor een normale temperatuur, te warm wordt je slaperig, te koud maakt je gespannen
  • Dim het licht
  • Brand een kaars
  • Doe wierook aan
  • Mediteer op vaste tijden
  • Stel een tijd in en die tijd uit
  • Mediteer op dezelfde plek

Heb jij ervaring in meditatie? Wat zou je willen leren in meditatie? Laat het hieronder in het reactieveld weten.

Wat doet meditatie met je?

Als je vaker mediteert gebeuren er een aantal dingen. Je leert jezelf beter kennen door je observaties over jezelf. Je leert te kijken naar jezelf.

Je ontdekt dat je denken altijd maar twee dingen doet. Je denken gaat of naar het verleden of naar de toekomst en creëert daar scenario’s bij. In meditatie leer je in het hier en nu te blijven. Je leert dat alles er mag zijn én dat je het kunt laten. Je ego wil voortdurend aan alles aanhaken en overal ergens iets van vinden. In meditatie, leer je gedachten en gevoelens die voorbijkomen, te laten.

Simpel gezegd leer je het uit te houden met jezelf. Hier ga je in je dagelijks leven veel aan hebben. Je komt minder in conflict met jezelf en anderen. Je geniet van je leven. Je voelt dat wat je nu doet goed genoeg is voor dit moment. Je waardeert je leven, jezelf en jouw werkelijkheid waardevol en liefdevol. Je voelt je rustig en gedragen.

Wel is het belang om regelmatig te blijven mediteren. Het liefst elke dag, al is het maar voor een paar minuten.

Kaishi Meditatie

Wil jij leren het met jezelf uit te houden met behulp van meditatie?

Meld je dan aan voor de Kaishi Meditatie

De Kaishi Meditatie is een wekelijkse online meditatie groep waar je kosteloos aan kunt deelnemen.

Meld je hieronder direct aan.

https://www.eventbrite.nl/e/tickets-gratis-kaishi-meditatie-59755632706

Ik kijk er naar uit jou te begeleiden in jouw meditatie.

Hartelijke groet,

Kit

 

Uiteraard behandel ik jouw persoonlijke gegevens vertrouwelijk.
Ik verwijs je hiervoor naar de Privacy Verklaring.